برنامه ریزی روانه | روش‌های تنظیم برنامه روزانه

  • 134 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۶/۲۳

برنامه ریزی روانه | روش‌های تنظیم برنامه روزانه

کسانی که روز خود را بدون برنامه ریزی روزانه شروع می‌کنند، ممکن است بیشتر از دیگر افراد، سردرگم شده و دچار حس عدم رضایت از خود شوند. عمده دلیل این اتفاق این است که زمان کافی برای رسیدگی به امور مختلف را نداشته و همیشه وقت کم می‌آورند. در حقیقت، داشتن برنامه روزانه می‌تواند به شما کمک کند که به تمامی امور خود در زمان مشخص رسیدگی کنید.


در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف، لیست برنامه ریزی روزانه درستی برای خود تنظیم کنید؛ با ما همراه باشید.


دلایل اهمیت و فواید برنامه ریزی روزانه


همه ما به خوبی از اهمیت و ارزش برنامه ریزی آگاه بوده و می‌دانیم که انجام امور با داشتن برنامه منظم و دقیق می‌تواند در زمان، انرژی و هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. در نهایت نیز نتیجه مطلوب و مناسب‌تری برای ما حاصل می‌شود.


از جمله مهم‌ترین دلایل اهمیت برنامه ریزی روزانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:



  • برنامه ریزی می‌تواند مسیر پیشروی شما را هموار و واضح کند. از آنجایی که ذهن ما درگیری‌های زیادی در طول روز دارد، نوشتن برنامه‌ها می‌تواند کمک مفید و مؤثری باشد.


برنامه ریزی و استفاده از دفتر پلنر و برنامه‌ریزی می‌تواند به افراد کمک کند که کاملاً هدفمند کار کرده و اوضاع را تحت کنترل خود داشته باشند. (اگر قصد خرید دفتر برنامه ریزی و پلنر دارید، به سایت هرمس مراجعه کنید.)



  • داشتن برنامه روزانه، به شما کمک می‌کند که هم از نظر اخلاقی و هم از نظر اجتماعی، وضعیت بهتری داشته باشید.

  • برنامه‌ریزی باعث می‌شود که شما بتوانید کارها و امور خودتان را اولویت‌بندی کرده و برای هر کدام از آن‌ها زمان مشخصی اختصاص دهید.

  • بالا رفتن میزان بهره‌وری نیز از دیگر فواید استفاده از لیست برنامه ریزی روزانه است.

  • رهایی از بلاتکلیفی و آشفتگی، روشن بودن مسیر، شناسایی خطاها، ایجاد علاقه و انگیزه، افزایش اعتمادبه‌نفس و احساس قدرت و... از دیگر دلایل اهمیت برنامه ریزی است.


برنامه ریزی روزانه


تکنیک های برنامه ریزی روزانه مفید و کاربردی


همان‌گونه که گفته شد، برنامه‌ریزی ارزش و اهمیت بسیار زیادی داشته و به عنوان اولین و مهم‌ترین قدم برای رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ شناخته می‌شود.


البته توجه داشته باشید که گاهی برنامه ریزی، مانع از شروع یا ادامه مسیر باشد. افرادی که دارای روحیه کمال‌گرایی هستند، معمولاً به سختی می‌توانند یک برنامه روزانه منظم برای خود تنظیم کنند. این افراد، حتی اگر بتوانند برنامه روزانه نیز داشته باشند، بسیار سخت‌تر و دیرتر از سایر افراد، عمل به آن را آغاز می‌کنند؛ زیرا منتظر هستند تا زمانی که همه چیز به ایده آل ترین حالت خود رسید، کارها را آغاز کنند.


همچنین کسانی که برای رسیدن به اهداف، خوشان را فراموشی می‌کنند، نمی‌توانند از برنامه‌ریزی استفاده کنند


این افراد، هر زمان که برنامه‌ای می‌نویسند، استرس و فشار بسیار زیادی به خود وارد می‌کنند. در نهایت نیز نتیجه‌ای جز دل‌زدگی و کاهش انگیزه و از بین بردن کامل برنامه نخواهند داشت


اگر می‌خواهید برنامه روزانه درست و اصولی داشته باشید، مواردی که در ادامه عنوان می‌کنیم، می‌توانند کاملا کمک کننده باشند.




  • نوشتن کارهای اصلی برای برنامه ریزی روزانه




در مرحله اول، شما باید تمامی کارها و اموری را که نمی‌توانید در آن‌ها تغییری ایجاد کنید، یادداشت کنید. فعالیت‌های زیر، بخشی از از کارهایی است که نمی‌توان تغییری در آن‌ها ایجاد کرد و یا اینککه درصد تغییر آن‌ها بسیار محدود است:



  • خوابیدن

  • بیدار شدن

  • زمان و تاریخ جلسات گروهی

  • عبادت

  • و…


در یک برنامه ریزی روزانه درست و اصولی، شما باید بین 7 تا 9 ساعت زمان خواب و استراحت داشته باشید. بدون این زمان، شما انرژی کافی برای انجام امور روزانه را نخواهید داشت.


همچنین داشتن ابزارهای لازم برای انجام فعالیت‌های مختلف را نیز در نظر داشته باشید تا بتوانید بدون هیچ اتلاف وقتی، کارها را پیش ببرید. 


برای مثال، یک نقاش حتماً باید وسایلی مانند بوم، گواش، قلمو و... را از قبل آماده کرده باشد که بتواند طبق برنامه خود پروژه‌ها را انجام دهد.




  • تعیین زمان ورزش برای سودمندی بیشتر برنامه روزانه




بسیاری از ما ممکن است آنقدر غرق در اهداف و آرزوها و موفقیت خود باشیم که فراموش کنیم زمانی را نیز به سلامت جسم‌مان اختصاص دهیم.


ورزش کردن روزانه، اهمیت و ارزش بسیار زیادی در انرژی و نحوه پیشرفت امور دارد. اگر شما هم از آن دست افرادی هستد که به باشگاه نمی‌روید و یا تمایلی به پیاده‌روی ندارید، می‌توانید زمان مشخصی از وقت خود را در خانه، صرف تمرینات ورزشی کنید.


توصیه می‌کنیم حتما حتما به ورزش و تمریناتی که انجام می‌دهید، پایبند باشید تا بتوانید نتیجه آن را ببینید. ورزش علاوه بر تأمین سلامتی جسمی و روحی، باعث می‌شود که شما انگیزه و انرژی کافی و لازم برای اجرای سایر برنامه‌های روزانه خود را داشته باشید.


توجه به خود در زمان تنظیم برنامه روزانه




  • یادداشت کردن ساعت انجام پروژه‌ها برای برنامه ریزی روزانه




طبیعتاً هر فرد به توجه به شغلی که دارد و فعالیتی که در روز انجام می‌دهد،‌ کارهای مختلفی را در برنامه ریزی خود برای انجام دارند.


پیشنهاد می‌کنیم که ساعت و زمان مشخصی را به کارهایی مانند انجام پروژه یا حضور در شرکت اختصاص داده و در نهایت زمان مشخصی را برای استراحت در نظر بگیرید.


به صورت کلی، برنامه ریزی روزانه نباید آنقدر فشرده و سنگین باشد که باعث خستگی و آزردگی شما شود. به یاد داشته باشید که برنامه ریزی را با هدف اجرای منظم و دقیق امور و کاهش فشار و استرس انجام دهید. در غیر اینصورت، اگر خلاف این موارد عمل کنید، نمی‌توانید انتظار نتایج کاربردی و مطلوب داشته باشید.




  • مشخص کردن زمان غذا خوردن




یکی از دیگر مواردی که در برنامه‌ روزانه اهمیت و ارزش بالایی دارد، تغذیه است. چنانچه فرد در زمان مناسب، غذا نخورد، انرژی لازم برای اجرای امور را نخواهد داشت.


ممکن است شما طبق عادت و فیزیولوژی بدن خود در زمان مشخصی اقدام به غذا خوردن کنید؛ اما آنچه که اهمیت دارد این است که شما حتماً باید در طول روز زمان مشخصی را برای خوردن غذا اختصاص دهید.


نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمان غذا خوردن نباید نزدیک به زمان استراحت و خواب باشد؛ چرا که باعث اختلال در خواب می‌شود.




  • اولویت‌بندی امور در برنامه ریزی روزانه




حتی افرادی که یک کار ثابت و تعریف شده دارند، لازم است که در طول روز به امور و کارهای دیگری نیز رسیدگی کنند؛ بنابراین حتماً باید بتوانید کارهای خودتان را اولویت‌بندی کنید.


در حقیقت، اولویت‌بندی امور کمک می‌کند که تمامی کارها را بر اساس میزان اهمیت و اولویت انجام دهید.


در مقاله دیگری از سایت هرمس با عنوان عمل کردن و پایبندی به برنامه ریزی می‌توانید اطلاعات مناسبی در مورد نحوه پایبندی به برنامه‌ریزی کسب کنید.


جمع‌بندی نهایی


استفاده از تکنیک های برنامه ریزی روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا با سرعت بیشتری به اهداف و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود دست پیدا کنید. 


لازم است که به یاد داشته باشید برای یک برنامه ریزی طولانی مدت مناسب و کاربردی،  باید زمان کافی صرف شود. اما اگر با روش های برنامه ریزی روزانه آشنایی داشته باشید می‌توانید در کمترین زمان ممکن و با در نظر گرفتن کارهای اصلی، مشخص کردن زمان ورزش، استراحت و غذا خوردن، یادداشت کردن زمان انجام امور و اولویت‌بندی کارها یک برنامه منظم و کاربردی روزانه تدوین کنید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.