7 راهکار موثر برای عمل کردن و پایبندی به برنامه ریزی

  • 1947 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۶/۲۰

7 راهکار موثر برای عمل کردن و پایبندی به برنامه ریزی

می‌توان گفت بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشکل کسانی که نمی‌توانند در حوزه و رشته مورد نظر خود به موفقیت برسند عدم داشتن برنامه‌ریزی است. زمانی که فرد هیچ نوع برنامه و هدفی نداشته باشد قاعدتاً نیازی به تلاش کردن نیز پیدا نخواهد کرد و در نهایت هیچ نتیجه و موفقیتی به دست نمی‌آورد. در حقیقت می‌توان گفت راحت‌ترین مرحله هر کاری برنامه‌ریزی کردن آن است اما اجرای برنامه‌ها و داشتن تعهد به برنامه سخت‌ترین بخش کار خواهد بود.


در حقیقت زمان انسان بسیار کوتاه‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کند و زمانی حسرت اوقات ازدست‌رفته خود را خواهد خود که دیگر هیچ فرصتی برای جبران نیست بنابراین داشتن برنامه‌ریزی و پایبندی به آن می‌تواند اهمیت و ارزش بسیار زیادی در زندگی و موفقیت فرد داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی بهترین و مهم‌ترین راهکارها برای پایبندی و عمل به برنامه ریزی پرداخته خواهد شد.


پیش از هرچیز این نکته را در نظر داشته باشید که شما می‌توانید به راحتی انگیزه خود را برای انجام امور مختلف افزایش دهید. یکی از تاثیرگذارترین آن‌ها استفاده از ابزارها و وسایل مختلف است که بتواند شوق شما را برای کارها افزایش دهد. یکی از آن‌ها خرید دفتر پلنر و برنامه ریزی است که علاوه بر جذابیت ظاهری می‌تواند به شما کمک  کند به شکل مرتب‌تری برنامه ریزی کنید. برای مشاهده بهترین و جذاب‌ترین دفتر پلنر ها پیشنهاد می‌کنیم به سایت هرمس سر بزنید.


اهمیت داشتن برنامه‌ریزی


امروزه برخلاف گذشته همه افراد از مشغله‌های کاری و تحصیلی مشغله‌های زیاد دیگری برخوردارند و هر کدام وظایف مشخصی بر عهده دارند و عدم داشتن برنامه‌ریزی باعث می‌شود که افراد زمان و انرژی خود را به بطالت صرف کرده و هیچ سود و منفعتی از آن نداشته باشند.


چنانچه افراد بخواهند که نتیجه و بهره مناسبی از زندگی خود داشته باشند حتماً باید بتوانند میزان اوقات تلف شده خودشان را به حداقل برسانند و این کار فقط با داشتن برنامه‌ریزی ممکن خواهد بود.


زمانی که فرد از یک دفتر پلنر و برنامه‌ریزی استفاده می‌کند می‌تواند زمان انجام کارها، استراحت، تفریح، ورزش و ... را مدیریت کند و هیچ‌گونه اتلاف وقتی نداشته باشد. در حقیقت برنامه‌ریزی به افراد کمک می‌کند که امور و اهداف خودشان را اولویت‌بندی کرده و در زمان مشخص اقدام به اجرا و انجام آنها بکنند.


 چگونه به برنامه‌ریزی خود پایبند باشیم ؟


همان‌طور که گفته شد برنامه‌ریزی برای انجام امور، راحت‌ترین مرحله است و هرکسی می‌توان با استفاده از یک ‌قلم و کاغذ برنامه‌های متعددی برای خود بنویسد اما پایبندی و اجرای برنامه‌ها می‌تواند چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد. در حقیقت تعهد به برنامه‌ریزی باعث می‌شود که افراد محدودیت‌های مختلفی را تجربه کرده و آزادی گذشته خودشان را از دست بدهند به همین دلیل پایبندی به آن کار دشواری است. از جمله مهم‌ترین راهکارهای پایبندی به برنامه‌ریزی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:


پذیرش اهمیت و ارزش برنامه‌ریزی


تا زمانی که فرد ارزش و اهمیت برنامه‌ریزی را درک نکرده باشد و آن را نپذیرد نمی‌تواند به آن پایبند باشد و طبق آن به انجام امور خود مشغول شود. تا زمانی که فرد در مقابل برنامه‌ریزی گارد داشته باشد و مقاومت کند قادر نخواهد بود به آن متعهد شود. زمانی که فرد اعتقادی به برنامه‌ریزی نداشته باشد ذهن او نیز بی‌توجه خواهد بود و روش‌های مختلفی را برای دور ماندن از آن به فرد تقبل خواهد کرد.


 عدم ترس از شروع کردن برای عمل به برنامه ریزی


همیشه شروع کردن یک کار جدید می‌تواند سختی و چالش‌های خاصی به همراه داشته باشد. شروع و عادت به یک کار، سخت‌ترین بخش آن است. به همین دلیل، فرد باید به روش‌های مختلفی، انگیزه و اراده خود را افزایش دهد. برای افزایش انگیزه و اراده، افراد می‌توانند در برنامه‌های خود یک برنامه تشویقی لحاظ کنند. چنانچه تمامی امور خود را در زمان مشخص انجام دادند می‌توانند از برنامه ویژه نیز استفاده کنند و در غیر این صورت نباید از برنامه ذکر شده استفاده نمایند.


ایجاد عادت جدید در افراد معمولاً می‌تواند 3 هفته تا 9 هفته طول بکشد و لازم است که حتماً افراد در برنامه‌ریزی خود این زمان را در نظر داشته باشند تا بتواند میزان تعهد و پایبندی خودشان را ارزیابی کنند.


ادغام همه برنامه‌ها


بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از چند روش برنامه‌ریزی باعث می‌شود که راحت‌تر و سریع‌تر به اهداف خود برسند به عنوان مثال هم از دفتر پلنر استفاده می‌کنند، هم از تقویم‌ها بهره می‌برند و هم روش‌های دیگری نیز به کار می‌برند در حالی که این کاملاً اشتباه است.


برنامه‌ریزی‌های جداگانه و پراکنده باعث می‌شود که فرد دچار سردرگمی ‌شود و در نهایت نتواند به امور خود رسیدگی نماید و پایبندی به برنامه‌ریزی برای او سخت خواهد شد. استفاده از یک وسیله واحد مانند دفتر پلنر، تقویم، اپلیکیشن و ... می‌تواند به فرد کم کند که به برنامه‌ریزی‌های خود پایبندی بیشتری داشته باشد.


 تعیین زمان برای امور ضروری برای عمل کردن به برنامه ریزی


پیشنهاد می‌کنیم همیشه برای کارهای ضروری، زمان ثابت و مشخصی در نظر گرفته بگیرید. نوبت دکتر، ملاقات‌های کاری و... از جمله اموری هستند که نمی‌توان زمان آنها را تغییر داد. انجام اموری همچون وب گردی می‌تواند باعث شود که حساب زمان از دست خارج شده و نتوانید به خوبی به فعالیت‌های مهم و کاربردی خود برسید.


بنابراین زمانی که زمانی را به کاری اختصاص می‌دهید این نکته را در نظر بگیرید که فعالیت موردنظر چقدر از زمان شما را می‌گیرد تا در نهایت فعالیت‌های مهم فراموش نشوند.


داشتن تمرکز در انجام امور


بسیاری از افراد عادت دارند که همزمان با انجام یک کار اختصاصی که به انرژی بالایی نیاز دارد، کار دیگری نیز انجام بدهند. برای مثال تصور کنی شما یک مقاله اختصاصی با موضوعی دشوار در مورد موضوع خاصی نوشته‌اید؛ حال برای استراحت ترجیح می‌دهید به جای بستن چشم‌ها و کاهش فشار روی مغز، از موبویل خود برای وب گردی استفاده کنید. این کار، کاملا اشتباه است و جز اینکه شما را خسته‌تر کند، نتیجه دیگری ندارد.


پیشنهاد می‌کنیم تمامی کارهای فرعی را کنار گذاشته و تمام تمرکز خود را به یک کار اختصاص دهید. پس از مدتی نیز برای استراحت و تجدید قوا چشم های خود را ببندید تا ذهنتان بتواند انرژی لازم برای ادامه فعالیت ها را به دست آورد. انجام همزمان چند کار باعث می‌شود که کارایی مغز کم شود و در نهایت نتیجه مطلوبی حاصل نشود. اگرچه برخی تصور می‌کنند انجام چند کار باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود اما در حقیقت این کار تنها بهره‌وری آنها را پایین خواهد آورد.


 تعیین زمان استراحت برای عمل به برنامه ریزی


استراحت کردن و داشتن اوقات فراغت، اهمیت زیادی در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف افراد دارد و حتماً باید زمان مشخصی در برنامه‌ریزی‌ها برای آن در نظر گرفت. زمانی که فرد به صورت کامل بر روی یک موضوع یا کار خاص تمرکز می‌کند، نیاز است که هرچند وقت یکبار با استراحت کردن، مجددا انرژی لازم برای انجام کارها را به دست آورد. استفاده از تکنیک پومودورو یکی از بهترین روش‌های استراحت است. در این روش فرد 25 دقیقه به صورت کامل و دقیق بر روی کار خود تمرکز دارد و سپس 5 دقیقه استراحت می‌کند.


در حقیقت استراحت بخش اجباری این تکنیک و پایبندی به برنامه‌ریزی است و حتماً در این زمان فرد باید کارهای کششی، نوشیدن آب و ... را انجام دهد. البته در زمان انجام امور طولانی مدت نیز می‌توان زمان‌های بیشتری به استراحت اختصاص داد. به عبارتی دیگر، فرد می‌تواند در زمان استراحت خود هر کاری که به نیروی ذهنی بالایی نیاز ندارد را انجام دهد.


عدم کمال‌گرایی در برنامه‌ریزی


 


هر فردی به خوبی اخلاق، ویژگی‌ها، توانایی‌ها، استعداد، مهارت و تخصص‌های خود را می‌شناسد و به خوبی می‌داند که توان انجام چه اموری را دارد؛ بنابراین باید کاملاً واقع‌بینانه برنامه‌ریزی کند. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچگاه از برنامه دیگران استفاده نکنید؛ چراکه برنامه ریزی امری کاملاً شخصی است و با توجه به زمان و مهارت هر فرد به صورت تخصصی تهیه می‌شود.


همچنین توجه به‌سرعت انجام امور، میزان عملی شدن کارها، امکانات در دسترس و... اهمیت بالایی دارند و به هیچ عنوان نباید فرد اقدام به برنامه‌ریزی‌های رویاپردازانه و خیالی بکند. تنها نتیجه‌ای که این امر به دنبال دارد این است که به هیچ یک از کارهای برنامه ریزی شده نمی‌رسد و در نتیجه انگیزه انجام کارها براساس یک برنامه ریزی درست را از دست می‌دهد.


درمان اهمال‌کاری، داشتن چک‌لیست، در نظر گرفتن جریمه و پاداش، اولویت‌بندی امور، انجام کارهای سخت در ابتدا، داشتن هدف و ... از دیگر راهکارهایی هستند که می‌توانند به افراد کمک کنند که به برنامه‌ریزی خود پایبند باشند.


جمع‌بندی نهایی


رنامه‌ریزی مهم‌ترین اصل برای رسیدن به هر هدفی است و افرادی که برنامه مشخصی برای کار، زندگی، تحصیل و هدف خود ندارند نمی‌توانند موفقیتی به دست بیاورند. در این مقاله ما با بررسی 7 مورد از مهم‌ترین دلایل عمل به برنامه ریزی، تلاش کردیم تا به شما کمک کنیم تا به برنامه ریزی های خود پایبند باشید و با سرعت بیشتری به اهدافی که در نظر دارید دست یابید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.