نقاشی با پاستل گچی و تمام موارد مهم و قابل اهمیت آن

  • 149 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۶/۲۸

نقاشی با پاستل گچی و تمام موارد مهم و قابل اهمیت آن

نقاشی با پاستل گچی و پاستل به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای نقاشی شناخته می‌شود که از دیرباز مورد توجه نقاشان مبتدی و حرفه‌ای قرار داشته است. این ابزارهای نقاشی، انواع مختلفی دارد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها پاستل گچی است که می‌توان با استفاده از آن طرح و نقش‌های متفاوتی بر روی سطوح نقاشی پیاده کرد.


نقاشی پاستل گچی چالش‌ها و جذابیت‌های خاصی برای افراد داشته باشد. با این حال، استفاده از آن راحت‌تر از سایر پاستل‌ها است. در ادامه مطلب به بررسی نکات مهم در زمان نقاشی با پاستل گچی و لوازم مورد نیاز آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.


پاستل گچی چیست؟


در حقیقت پاستل یک ابزار نقاشی و هنری است که از پودر رنگ‌دانه‌های خالص ساخته شده و می‌تواند اثر خاص و ویژه‌ای بر روی کاغذ بر جای بگذارد.


پاستل‌ها امروزه در انواع مختلفی از نظر ترکیبات، رنگ‌بندی، درجه نرمی و... تولید می‌شوند و حتی نحوه استفاده از آن‌ها نیز متفاوت است. برای تولید پاستل گچی از ترکیب رنگ‌دانه‌ها و چسب استفاده می‌شود و به شکل استوانه یا شاخه‌های مربعی و مستطیل تولید می‌شوند.


تاریخچه استفاده از پاستل گچی به اواخر قرن 17 بازمی‌گردد و به دلیل شباهت زیادی که به گچ مدارس دارد، محبوبیت بالایی در میان کودکان و نوجوانان دارد. پاستل‌های گچی مانند پاستل‌های روغنی و مدادی می‌توانند در دسته پاستل‌های نرم و سفت تولید شوند؛ زیرا مواد اولیه یکسانی داشته و فقط میزان چسب به‌کاررفته در آنها متفاوت است.


«لازم به ذکر است که هرچه چسب داخل پاستل بیشتر باشد، از میزان نرمی آن‌ها کاسته می‌شود؛ بنابراین در زمان خرید پاستل گچی باید به میزان چسب و سختی و نرمی آن توجه شود.»


نقاشی با پاستل


ترکیب رنگ در پاستل گچی


یکی از مهم‌ترین نکات و تکنیک‌ها در نقاشی، ترکیب رنگ‌هاست. این مورد در زمان استفاده از انواع پاستل‌ها نیز اهمیت دارد. پاستل گچی برخلاف سایر پاستل‌های روغنی و مدادی کاملاً خشک هستند و می‌توان از آن‌ها به شیوه‌های مختلف استفاده کرد. برخلاف بسیاری از لوازم و ابزارهای نقاشی، برای ترکیب کردن رنگ‌ها در زمان نقاشی با پاستل گچی ، به هیچ وسیله خاصی نیاز نیست و فرد نقاش می‌تواند به راحتی و با استفاده از نوک انگشتان خود رنگ پاستل را ترکیب کند.


«البته باید توجه داشت نباید بر روی انگشت فرد هیچ‌گونه رطوبت و چربی خاصی وجود داشته باشد؛ چرا که این مواد باعث ایجاد لکه روی طرح می‌شوند.»


پیشنهاد مطالعه: پاستل گچی انواع بسیار متفاوتی دارد که انتخاب را برای کسانی که قصد خرید دارند، سخت می‌کند. به همین دلیل، در مقاله راهنمای خرید بهترین پاستل گچی به شما کمک می‌کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.


بهترین سطح برای نقاشی با پاستل گچی


پاستل گچی از جمله ابزارهای نقاشی است که می‌توان از آن بر روی سطوح مختلف استفاده کرد؛ اما بهترین سطح برای استفاده از آن، بوم‌های نقاشی است که از جنس کرباس سفید باشد و یا باید بر روی مقوای جیر از آنها استفاده کرد.


به صورت کلی، این پاستل‌ها باید بر روی سطوح بسیار صاف و یکدست استفاده شوند. همچنین کرباس سفید باید محکم و سفت به اطراف قاب بوم مانند بوم پارس بوم منگنه شده باشد؛ چرا که برای استفاده از پاستل گچی، لازم است آن را بر روی سطح فشار داد و اگر سطح کار محکم نباشد، نمی‌توان طرح و نقش مورد نظر را به درستی پیاده کرد.


نکته‌ای که در زمان استفاده از پاستل گچی باید به آن توجه داشته باشید، این است که این پاستل‌ها برای تثبیت و ماندگار شدن نیاز به فیکساتیو یا تثبیت‌کننده دارند. همچنین کار با این پاستل‌ها بسیار سخت‌تر از انواع پاستل‌های دیگر است و فرد باید تمرین زیادی داشته باشد تا بتواند به خوبی طرح مورد نظر خود را بر روی سطح پیاده کند.


از آنجایی که مقوای جیر پرزهای ریزی دارد، می‌تواند به خوبی رنگ پاستل را به خود جذب کند. به همین دلیل، بهترین سطح برای نقاشی با پاستل گچی است؛ هرچند که باید حتماً از اسپری تثبیت‌کننده استفاده شود.


نقاشی پاستل گچی


لوازم مورد نیاز برای نقاشی با پاستل گچی


برای خلق نقاشی و آثار هنری زیبا با استفاده از پاستل لازم است که ابتدا شرایط و ابزارهای نقاشی را فراهم کنید. از جمله مهم‌ترین وسایلی که برای این کار،‌ نیاز دارید، عبارتند از:



  • همانطور که مشخص است، اولین و مهم‌ترین ابزار نقاشی، پاستل است که باید با توجه به نوع نقاشی و رنگ‌بندی‌های مختلف انتخاب شود. پاستل گچی می‌تواند از انواع پاستل‌های نرم، سخت، نیمه سخت، روغنی و... باشد.

  • ابزار دیگر سطحی است که می‌خواهید روی آن نقاشی کنید. همانطور که اشاره کردیم، مقوای جیر و بوم کرباس سفید، بهترین سطوح در زمان نقاشی پاستل گچی هستند.

  • وسیله کاربردی دیگر، محوکن است؛ هرچند که از انگشتان دست نیز می‌توان برای این کار استفاده کرد.

  • پاک‌کن نیز از دیگر وسایلی است که در زمان نقاشی با پاستل گچی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پاک‌کن‌ها نیز انواع مختلفی مانند پاک‌کن خمیری و اتودی داشته و هر کدام استفاده‌های متعددی دارند.

  • کاتر که از آن برای تراشیدن و تیز کردن لبه‌های پاستل استفاده می‌شود.

  • ورق سمباده می‌تواند برای تیز کردن پاستل‌ها به کار رود.

  • اسپری تثبیت‌کننده که برای تثبیت نهایی پاستل بر روی سطح کار استفاده می‌شود.


«لازم به ذکر است که تمامی این موارد را می‌توانید با بهترین کیفیت از سایت هرمس کالا تهیه کنید. اگر قصد خرید لوازم التحریر با کیفیت و اورجینال دارید، هرمس کالا یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.»


مهم‌ترین نکات در زمان نقاشی با پاستل گچی


پاستل گچی رنگ‌دانه‌های ساییده شده و محلول رقیق کتیرا هستند؛ به همین دلیل نمی‌توانند به خوبی پاستل‌های روغنی به سطح نقاشی بچسبند. این ابزار نقاشی، قدرت پوشانندگی کمی داشته و شبیه به غبار به زمینه نقاشی می‌چسبد.


در زمان نقاشی پاستل گچی باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید که مهم‌ترین آنها عبارتند از:



  • پاستل‌های گچی به صورت سخت، نیمه سخت و نرم وجود دارند. در نتیجه در زمان انتخاب و استفاده از آن‌ها به این نکته توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از نقاشی‌های خود به دست آورید.

  • پاستل‌هایی که در قاب شیشه‌ای نیستند، حتماً نیاز به فیکساتیو خواهند داشت.

  • بهترین روش برای نقاشی با پاستل گچی این است که از قسمت‌های روشن شروع شده و به قسمت‌های تیره ختم شود.

  • از آنجایی که ترکیب رنگ پاستل های گچی، توسط انگشتان دست انجام می‌شود، در زمان استفاده از این ابزار، دست‌ها باید کاملاً تمیز و عاری از رطوبت و چربی باشند.

  • نکات مهم


آشنایی با تفاوت پاستل گچی با سایر پاستل‌ها


همانطور که گفته شد، پاستل‌ها انواع مختلفی داشته و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی دارند. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های پاستل گچی و سایر پاستل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:



  • نیاز پاستل‌های گچی به یک سطح مناسب مانند کاغذ جیر برخلاف پاستل روغنی

  • مقاومت بسیار پایین پاستل گچی در برابر آب

  • پاستل گچی در صورت شکسته شدن می‌تواند در هوا پخش شود. در نتیجه کسانی که مشکل تنفسی دارند، باید حتماً به این نکته توجه داشته باشند.

  • پاستل‌های گچی فاقد چربی بوده و در انواع مختلف سخت، متوسط و نرم وجود دارند.


پیشنهاد مطالعه: افراد عموما پاستل و مداد شمعی را باهم اشتباه می‌گیرند و تفاوتی برای آن‌ها قائل نیستند. اگر شما هم تا به امروز، همین فکر را می‌کردید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ هرمس کالا، مقاله بررسی تفاوت پاستل و مداد شمعی را مطالعه کنید.


تفاوت پاستل و مداد شمعی


نکات مهم در زمان خرید پاستل گچی


در زمان خرید پاستل گچی درست مانند هر خرید دیگری،‌ نیاز است که نکات و فاکتورهای مختلفی در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته و پیش از خرید پشیمان نشوید که می‌توانستید انتخاب بهتری داشته باشید. برخی از مهم‌‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید، عبارتند از:



  • نوع پاستل

  • برند سازنده (سنلیر، رامبراند، ریوز، کنته، مونجیو، فابرکاستل و...)

  • نحوه بسته‌بندی

  • ترکیبات سازنده پاستل (بسیار پیش می‌آید که افراد به مواد موجود در پاستل حساسیت نشان می‌دهند)

  • رنگ‌بندی پاستل

  • ابعاد و اندازه برای راحتی در زمان حمل و نقل

  • و…


جمع‌بندی نهایی


نقاشی با پاستل گچی و مداد شمعی یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین روش‌های نقاشی است که از قرن‌ها پیش طرفداران خاص خود را داشته است. امروزه انواع مختلفی از پاستل‌ها وجود دارند که پاستل‌های گچی از رایج‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند.


در این مقاله ما تلاش کردیم تا موارد مهم در زمان نقاشی با پاستل گچی حرفه‌ای را با هم بررسی کنیم. اگر در مورد هریک از مطالب گفته شده سوالی دارید و یا موضوعی وجود دارد که می‌خواهید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.


 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.