راهنمای خرید بهترین پاستل گچی

  • 140 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۵/۱۸

راهنمای خرید بهترین پاستل گچی

پاستل از جمله تجهیزات کاربردی و پر استفاده در هنر نقاشی است که امروزه در انواع مختلفی در دسترس بوده و محبوبیت بالایی در میان نقاشان دارد. پاستل در اصل نوعی مداد شمعی است که از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار بوده و می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. برای خرید پاستل لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود چرا که از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند و ممکن است افراد در خرید خود دچار سردرگمی‌شوند. در ادامه مطلب به بررسی راهنمای خرید بهترین پاستل گچی پرداخته خواهد شد.


پاستل گچی چیست؟


پاستل‌ها در اصل نوعی رنگ‌دانه پودری هستند که به هم چسبیده و می‌توانند در سبک‌های مختلف نقاشی استفاده شوند. پاست گچی می‌تواند در اشکال مختلف هندسی وجود داشته باشد و برخلاف پاستل‌های چرب کاملاً خشک بوده و به روش‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. پاستل گچی از اواخر قرن 17 اختراع شده و همواره از محبوب‌ترین وسایل نقاشی بوده است. پاستل‌های گچی را می‌توان بر روی سطوح مختلف به کار برد اما بهترین سطح برای آن مقوای جیر است چرا که پاستل قادر است به خوبی به پرزهای این مقوا چسبیده و آثار هنری زیبایی را خلق کند. البته باید توجه داشت برای آنکه رنگ پاستل بر روی مقوای جیر به خوبی تثبیت شود باید از اسپری‌های تثبیت‌کننده استفاده نمود.


راهنمای خرید بهترین پاستل گچی


همان‌طور که گفته شد پاستل‌ها از محبوب‌ترین لوازم نقاشی در میان نقاشان مبتدی تا حرفه‌ای است و همین امر باعث شده است که تنوع و تعدد بالایی داشته باشند و افراد برای خرید بهترین نوع آنها دچار سردرگمی و چالش‌های مختلفی می‌شوند. برای خرید پاستل گچی لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:


برند تولیدکننده پاستل


امروزه برندها و شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا در زمینه تولید انواع لوازم نقاشی فعالیت داشته و محصولاتی با کیفیت‌های مختلف تولید و عرضه می‌کنند. توجه به برند سازنده پاستل از مهم‌ترین نکاتی است که در زمان خرید آن باید مورد توجه قرار بگیرد. از جمله معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای انواع پاستل‌ها می‌توان به برندهای پاستل رامبراند، پاستل کوه نور، پاستل فابر کاستل، پاستل کرکتاکالر، پاستل مونگیو، پاستل استدلر، پاستل پلیکان، پاستل مونامی، پاستل اونر، پاستل برونزیل ، پاستل کرایولا، پاستل چیکی چیکی و ... اشاره کرد.


تعداد رنگهای پاستل


هر کدام از برندهای عنوان شده امروزه پاستل‌هایی با مشخصات و ویژگی‌های مختلف تولید و عرضه می‌کنند که تنوع رنگ یکی از مهم‌ترین آنها است. پاستل‌ها می‌توانند از یک تا صدها رنگ متفاوت داشته باشند. برای خرید بهترین پاستل گچی حتماً باید به تعداد رنگ‌های آن توجه ویژه‌ای شود و متناسب با سبک نقاشی اقدام به خرید آن نمود.


کیفیت پاستل


کیفیت پاستل


پاستل‌های گچی برخلاف پاستل‌های روغنی کاملاً خشک هستند و ممکن است که شکنندگی بالایی داشته باشند و این می‌تواند گاهی در کیفیت نقاشی تاثیر داشته باشد. همچنین این پاستل‌ها ممکن است در زمان استفاده ذرات مختلفی در هوا منتشر کنند که در نهایت باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شود. با توجه به آنکه کار با پاستل‌های گچی بسیار سخت‌تر از پاستل‌های روغنی است حتماً باید به کیفیت تولید آنها توجه شود. افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید پاستل می‌کنند باید حتماً از تجربیات افراد ماهر و با تجربه استفاده کنند تا بتوانند بهترین پاستل گچی ممکن را خریداری نمایند.


توجه به میزان سختی پاستل


پاستل‌های گچی می‌توانند از نظر میزان سختی انواع متفاوتی داشته باشند. در حقیقت این پاستل‌ها شامل انواع پاستل نرم، نیمه سخت و سخت می‌باشند و هر کدام از آنها می‌توانند بر روی سطوح مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند و کاربردهای متفاوتی داشته باشند. هر کدام از انواع پاستل‌ها می‌توانند برای افراد خاصی مناسب باشند و لازم است که در زمان خرید به میزان سفتی و میزان مهارت نقاش توجه شود.


سطح مقطع و ظاهر پاستل


سطح مقطع و ظاهر پاستل


پاستل‌ها می‌توانند در سطوح مقطع مختلفی همچون دایره، مربع، مستطیل و مثلث تولید شوند و هر کدام از آنها می‌توانند برای افراد خاصی مناسب باشند. توجه به سطح مقطع می‌تواند در نحوه استفاده از آن تاثیر زیادی داشته باشد چرا که هر کدام از نقاشان می‌توانند با نوع خاصی از پاستل‌ها کار کنند و طرح‌های مورد نظر خودشان را راحت‌تر بر روی سطوح نقاشی پیاده کنند. همچنین در صورتی که پاستل‌ها در محفظه‌های شیشه‌ای نگهداری نشوند حتماً به فیکساتیو نیاز خواهند داشت و باید همراه با پاستل تهیه شود.


وجود یا عدم وجود پوشش


پاستل‌ها می‌توانند هم به صورت پوشش‌دار و هم به صورت بدون پوشش تولید و عرضه شوند و افرادی که تمایلی ندارند دستانشان در زمان نقاشی رنگی شود می‌توانند از پاستل‌های پوشش‌دار استفاده نمایند. از آنجایی که ممکن است ترکیبات موجود در تعدادی از پاستل‌ها باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در پوست شود بهتر است که حتماً از مدل‌های پوشش‌دار آنها استفاده شود.


قیمت پاستل


یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند در خرید بهترین پاستل گچی موثر باشد قیمت آن است. هر کدام از محصولات شرکت‌های مختلف با توجه به کیفیت، ویژگی‌ها، مزایا و معایبی که دارند می‌توانند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. علاوه بر موارد عنوان شده می‌توان به موارد دیگری در زمان خرید پاستل توجه داشت که مهم‌ترین آنها اعتبار و سابقه فروشگاه عرضه کننده، تاریخ تولید پاستل، نحوه بسته‌بندی پاستل و ... هستند.


تفاوت پاستل گچی با پاستل روغنی


همان‌طور که گفته شد هر کدام از انواع پاستل‌های گچی، ذغالی و روغنی از مواد و ترکیبات متنوع و متعددی ساخته می‌شود و می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی داشته باشند. مهم‌ترین تفاوت‌های پاستل‌ها که می‌تواند در خرید بهترین پاستل گچی موثر باشند به شرح زیر هستند:



  • پاستل‌های روغنی بسیار نرم و خمیری هستند و برای سطوح صاف مناسب‌ترند.

  • پاستل روغنی ضد آب است و از شکنندگی بسیار کمی برخوردار است.

  • پاستل گچی حتماً نیاز به تثبیت‌کننده خواهد داشت.

  • پاستل‌های گچی به راحتی توسط آب تمیز می‌شوند.

  • برای استفاده از پاستل گچی حتماً باید از کاغذ پرزدار استفاده شود

  • پاستل‌های گچی دارای ترکیبات چسبی هستند و باید حتماً روی مقوای جیر استفاده شوند.

  • کار با پاستل‌ گچی سخت بوده و نیاز به تمرین و تلاش زیادی دارد.


جمع‌بندی نهایی

پاستل‌ها به عنوان یکی از تجهیزات کاربردی در نقاشی شناخته می‌شود که در انواع مختلفی همچون پاستل‌های چرب و گچی وجود دارند. پاستل گچی در اصل رنگ‌دانه‌های پودری به هم چسبیده‌ای است که به شکل استوانه یا مستطیل تولید می‌شوند و کاملاً خشک هستند و برای تثبیت بر روی بوم نقاشی نیاز به فیکساتیو دارند.


بیشتر بخوانید : نکات کاربردی انتخاب بهترین قلمو نقاشی

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.