همه چیز درباره تفاوت پاستل و مداد شمعی + کاربرد آنها

  • 2571 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۵/۰۵

همه چیز درباره تفاوت پاستل و مداد شمعی + کاربرد آنها

پاستل و مداد شمعی از جمله ابزارها و تجهیزاتی هستند که می‌توانند کاربردهای مختلفی در نقاشی و ... داشته باشند که در انواع مختلفی وجود دارند. در اصل پاستل شامل رنگ‌دانه‌های پودری به هم چسبیده است که در نقاشی کاربرد دارند و می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی طبقه‌بندی شوند. مداد شمعی نیز  از موم، پارافین و رنگ‌دانه‌های رنگی غیر سمی تشکیل شده و همانند پاستیل کاربردهای متعددی دارد. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین تفاوت پاستل و مداد شمعی و همچنین کاربردهای آنها پرداخته می‌شود.


پاستل و انواع آن


همان‌طور که گفته شد پاستل در اصل رنگ‌دانه‌های پودری به هم چسبیده است و می‌تواند در سبک‌های مختلف نقاشی به کاربرد. پاستل‌ها می‌توانند در چهار دسته اصلی شامل پاستل‌های نرم، پاستل‌های سخت، پاستل مدادی و پاستل روغنی وجود داشته باشند. همان‌طور که بررسی انواع گواش و کاربرد آنها می‌تواند اطلاعات مفیدی به افراد بدهد اطلاع از انواع پاستل‌ها نیز می‌تواند به افراد کمک کنده که به درستی از آنها استفاده کنند.



  • پاستل نرم دارای رنگ‌دانه بیشتر و چسب کمتری است و معمولاً به شکل استوانه می‌باشند و از سایر پاستل‌ها محبوب‌تر هستند. این پاستیل‌ها به خوبی ترکیب شده و طیف وسیعی از رنگ‌ها را پوشش می‌دهند.

  • پاستل سخت به شکل مستطیل بوده و از چسب بیشتری برخوردار است و رنگ‌دانه‌های کمتری دارند. این پاستل‌ها معمولاً در ترکیب با پاستل‌های نرم استفاده می‌شوند و می‌توانند به خوبی جزئیات نقاشی‌ها را نمایش بدهند.

  • پاستل مدادی همانند مدادها در چوب محصور شده و منظم می‌باشند و می‌توانند برای طراحی جزئیات استفاده شوند. این پاستیل‌ها به سادگی با پاستل‌های سخت و نرم‌ترکیب می‌شوند

  • پاستل روغنی برای افکت‌های نقاشی به کار می‌روند اما به دلیل نوع واکسی که دارند با سایر پاستل‌ها هماهنگ و سازگار نیستند و معمولاً از بوی بدی برخوردارند. این پاستل‌ها خرد نمی‌شوند و رنگ‌های روشن و براقی تولید می‌کنند و از پایداری بیشتری برخوردارند و به تثبیت کننده نیاز ندارد. این پاستل‌ها هیچ‌وقت خشک نمی‌شوند و این می‌تواند برای انتقال و حمل و نقل نقاشی‌ها مشکل‌آفرین باشد.


مداد شمعی چیست


مداد شمعی ترکیبی چسبنده از موم، رنگ‌دانه و سایر مواد افزودنی است که می‌تواند برای طراحی و رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت پاستل‌ها نوعی ماد شمعی هستند به این معنی که اگر در ساختار مداد شمعی از ترکیب‌های روغنی استفاده شود پاستل روغنی نامیده شده و اگر از رنگ‌دانه‌ها و موم و اتصال‌دهنده ساخته شوند پاستل نامیده می‌شوند. در حقیقت افراد با خرید پاستل گچی و پاستل روغنی می‌توانند آثار هنری منحصر به فرید خلق کنند با این تفاوت که آثار خلق شده با پاستل‌های روغنی می‌توانند در حمل‌ونقل و جابجایی مشکلاتی ایجاد کنند.


مهم‌ترین تفاوت پاستل و مداد شمعی


همان‌طور که گفته شد پاستل و مدادهای شمعی در یک دسته‌بندی از ابزارهای نقاشی قرار دارند و پاستل‌ها نوعی مداد شمعی به شمار می‌روند. پاستل‌های روغنی نرم‌تر بوده و به حالت خمیری هستند و می‌توانند پوشانندگی بهتری بر روی کاغذ و مقوا داشته باشند اما مداد شمعی چرب‌تر هستند و می‌توانند در برابر رنگ‌های حلال در آب مقاومت بیشتری از خود نشان بدهند.



  • مداد شمعی یا پاستل‌های روغنی از موم ساخته می‌شوند و می‌توانند کاربردهای متعددی همچون نوشتن، نقاشی، رنگ‌آمیزی و... داشته باشند.

  • مدادهای شمعی از ترکیب روغن‌های غیرقابل خشک شدن، چسب موم و رنگ‌دانه تولید می‌شوند و از نظر بافت درشت‌تر از پاستل‌ها هستند.

  • پاستل‌ها از کیفیت بهتر و بالاتری نسبت به مدادهای شمعی برخوردارند و طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را پوشش می‌دهند.

  • مدادهای شمعی بسیار سخت‌تر از پاستل هستند و از خاصیت ترکیب‌پذیری بسیاری کمتری برخوردارند.

  • دیگر تفاوت پاستل و مداد شمعی امکان استفاده از پاستل به‌صورت لایه به لایه بوده که همپوشانی مناسبی دارند در حالی که مدادهای شمعی چنین قابلیتی ندارند.

  • مدادهای شمعی هیچ‌گونه حساسیتی برای افراد ایجاد نمی‌کنند در حالی که پاستل‌های گچی و نرم می‌توانند گرده داشته باشند و باعث اذیت شدن افراد شوند.

  • مداد شمعی انعطاف‌پذیری کمتری دارد اما پاستل منعطف است.

  • قیمت خرید پاستل‌ها از مداد شمعی بیشتر است.


معایب و مزیت‌های استفاده از پاستل


معایب و مزیت‌های استفاده از پاستل


معایب و مزیت‌های استفاده از پاستل نیز می‌توانند به عنوان تفاوت پاستل و مداد شمعی معرفی شوند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از پاستل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:



  • در زمان استفاده از پاستل‌ها نیازی به ابزارهای تخصصی نیست و فرد می‌تواند به‌راحتی با ترکیب رنگ‌های مختلف یک اثر هنری جذاب خلق کند.

  • استفاده از پاستل باعث می‌شود که یک نقاشی با بافت نرم و مخملی خلق شود.

  • می‌توان پاستل را با آبرنگ، اکریلیک، روغن، کولاژ و سایر تکنیک‌های مرطوب و خشک ترکیب کرد.

  • پاستل در مقایسه با بسیاری از ابزارهای نقاشی قیمت کمتری داشته و می‌تواند مدت زمان بیشتری استفاده شود.


در کنار مزیت‌های متعددی که پاستل‌ها دارند می‌توانند ایرادات و معایبی نیز داشته باشند و همان‌طور که گفته شد ذرات این مواد هرگز به صورت ثابت در محل قرار نمی‌گیرند و همواره در هوا شناور هستند و این می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در افراد و آزار دیدن آنها شود. پاستل معمولاً روی کاغذ استفاده می‌شود و امکان آسیب دیدن آن وجود دارد و نقاشی‌ها باید برای محافظت بیشتر قاب گرفته شوند. در زمان استفاده از پاستل بهتر است که افراد از میز تحریر تاشو پایه بلند، ماسک‌های مخصوص و تصفیه‌کننده‌های هوا و همچنین اسپری‌های تثبیت کننده رنگ استفاده کنند تا دچار عارضه و مشکلی نشوند. البته اسپری‌های تثبیت کننده خود دارای مواد سمی هستند و ممکن است باعث آسیب دیدن ریه افراد شوند.


بهترین نوع پاستل‌ها


بهترین نوع پاستل‌ها


همان‌طور که گفته شد پاستل‌ها می‌توانند انواع مختلفی همچون Hard pastel، soft pastel، Pastel Pencils، Pan pastel و  Oil Pastel داشته باشند و هر کدام از آنها می‌توانند از مواد مختلف ساخته شده و ترکیبات متفاوتی داشته باشند و در نهایت کاربردهای متعددی داشته باشند. همان‌طور که انتخاب و خرید دفتر پلنر و برنامه ریزی می‌تواند شرایط خاص خود را داشته باشد انتخاب بهترین پاستل نیز می‌تواند تحت تاثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد. در حقیقت بهترین نوع پاستل می‌تواند با توجه به شرایط افراد استفاده کننده و سن و سال آنها، نوع نقاشی‌ها، کیفیت کاغذ و مقوا، سایر ابزارهای نقاشی و میزان هماهنگی آنها با پاستل‌ها و ... مشخص شود اما می‌توان گفت پاستل‌های روغنی برای افرادی که حساسیتی به مواد پاستل نداشته باشند بهترین و مناسب ترین نوع پاستل خواهد بود.


جمع‌بندی نهایی


پاستل و مداد شمعی از جمله ابزارهای کاربردی در نقاشی هستند که از موم، رنگ‌دانه‌ها و ترکیبات روغنی ساخته می‌شوند و می‌توانند کاربردهای متعددی در نقاشی و طراحی داشته باشند. در حقیقت پاستل زیرمجموعه‌ای از مدادهای شمعی است و خود به چند دسته پاستل روغنی، مدادی، سخت و نرم تقسیم می‌شود و هر کدام از آنها قابلیت‌ها و خواص منحصربه‌فردی دارند و می‌توانند در نقاشی‌های متفاوتی استفاده شوند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.