نکات کاربردی انتخاب بهترین قلمو نقاشی

  • 342 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۵/۱۵

نکات کاربردی انتخاب بهترین قلمو نقاشی

قلموها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات در هنر هیجان‌انگیز نقاشی شناخته می‌شوند و می‌توانند استفاده‌های متعددی در خلق آثار هنری مختلف داشته باشند. محبوبیت و کارایی بالای این تجهیزات باعث شده است که امروزه برندها و شرکت‌های متعددی در سراسر جهان در زمینه تولید آنها فعالیت داشته باشند و همین امر موجب شده است که انتخاب و خرید یک قلموی مناسب نقاشی برای افراد چالش‌ها و دغدغه‌های مختلفی به همراه داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین نکات و پارامترها در انتخاب بهترین قلموی نقاشی پرداخته می‌شوند


قلمو چیست؟


قلمو در حقیقت یکی از ابزارهای هنر نقاشی، نگارگری، رنگرزی و ... است که با استفاده از آن می‌توان رنگ‌های مختلف را بر روی سطوح مختلف انتقال داد. این ابزارها در نقاشی می‌توانند برای رنگ‌روغن، آبرنگ، گواش و ... استفاده شوند. معمولاً قلموها از جنس موی حیوانات یا الیاف‌های مصنوعی تولید می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند.


مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب و خرید قلمو


همان‌طور که گفته شد محبوبیت و کاربرد بالای قلموها باعث شده‌اند که امروزه شرکت‌ها و برندهای متعددی در سراسر دنیا در زمینه تولید این وسیله فعالیت داشته باشند و تنوع و تعدد آنها در بازار بسیار زیاد است و بسیاری از افراد خصوصاً افراد مبتدی ممکن است در انتخاب و خرید آنها دچار سردرگمی ‌شوند. از جمله مهم‌ترین نکات کاربردی انتخاب بهترین قلمو نقاشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب و خرید قلمو


توجه به نوع قلمو بر اساس شکل سر


قلموهای نقاشی هر کدام می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند و از سر متفاوت برخوردار باشند. در حقیقت شکل ظاهری سر قلموها تعیین‌کننده نوع کاربرد آنها است. از جمله رایج‌ترین اشکال سر قلموها می‌توان به مواردی همچون قلموی گرد (Round) و قلموی گرد نوک تیز (Pointed Round)، قلموی تخت (Flat)، قلموی برایت (Bright)، قلموی فیلبرت (Filbert)، قلموی چتری (Fan)، قلموی زاویه ای (Angular Flat)، قلموی لاینر (Liner)، قلموی سرکج (Angel)، قلموی محو کن (Mop)، قلموی ریگر (rigger) و ... اشاره کرد. هر کدام از این قلموها می‌توانند برای سبک‌های مختلف مناسب باشند.


توجه به اندازه قلمو


قلموها از نظر اندازه و سایز نیز می‌توانند در انواع مختلفی طبقه‌بندی شده و هر کدام از آنها کاربردهای مختلفی برای افراد مختلف داشته باشند. قلموها می‌توانند در انواع سایزهای مختلف همچون قلموهای 4، 8 و 12 تولید شوند. هر کدام از سایزها و ابعاد قلموها می‌توانند توسط افراد مختلف و برای اهداف گوناگون استفاده شوند.


توجه به نرمی و یا  زبری قلمو


یکی دیگر از نکاتی که برای انتخاب بهترین قلمو نقاشی باید به آن توجه داشت میزان نرمی و زبری موی آن است. قلموهایی که با استفاده از موهای حیوانات تولید می‌شوند قلموهای طبیعی نامیده می‌شوند و قلموهایی که با استفاده از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند قلموی مصنوعی نامیده می‌شوند. قلموهای زبر و نرم هر کدام می‌توانند در سبک‌های مختلفی از نقاشی کاربرد داشته باشند. قلموهای زبر در تکنیک‌هایی مانند سیاه‌قلم و رنگ‌روغن کارایی داشته در حالی که قلموهای نرم در بیشتر موارد برای نقاشی با آبرنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.


توجه به برند تولید کننده قلمو


یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که در خرید قلمو باید به آن توجه داشت برند و شرکت تولید کننده است. افرادی که به صورت تخصصی و حرفه‌ای هنر نقاشی را دنبال می‌کنند باید بتوانند از قلموهای باکیفیت و مطمئن استفاده کنند. برندهای مطرح و معتبری در زمینه تولید انواع قلموها فعالیت دارند که هر کدام می‌توانند انواع قلموها را با کاربردها و ویژگی‌های مختلف در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار بدهند. قلمو پارس آرت به عنوان یکی از بهترین قلموهای موجود در بازار شناخته می‌شود که از تنوع و کیفیت بالایی برخوردار است و همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.


توجه به قیمت قلمو


قیمت قلمو نیز یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در زمان انتخاب و خرید آنها مورد توجه قرار بگیرد. تنوع و تعدد بالای این محصولات باعث شده است که قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. به صورت کلی قیمت قلمو می‌تواند تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی همچون برند سازنده، شیوه طراحی، نوع قلمو، جنس موی قلمو، جنس دسته قلمو، تعداد، نحوه بسته‌بندی و ... قرار داشته باشد.


توجه به قیمت قلمو


توجه به اجزای اصلی قلمو


 به صورت کلی یک قلموی نقاشی می‌تواند از 4 بخش اصلی شامل دسته قلمو، بست قلمو (Crimp)، حلقه فلزی (Ferrule) و سر قلمو تشکیل شده است. در زمان انتخاب بهترین قلمو نقاشی لازم است که به تمامی اجزا و قطعات قلمو توجه شده و از کیفیت آنها مطمئن بود.


جمع‌بندی نهایی


با توجه به آنکه قلموها می‌توانند تاثیر زیادی در کیفیت نقاشی داشته باشند و از آنجایی که امروز تنوع و تعدد محصولات در بازار بسیار زیاد است انتخاب بهترین قلمو نقاشی می‌تواند چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد. به صورت کلی قلموها می‌توانند بر اساس اندازه، جنس مو، نحوه قرار گیری موها، سایز و ...دسته‌بندی شوند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین نکات و فاکتورهایی که در زمانی خرید قلمو باید مورد توجه قرار بگیرند می‌توان به برند سازنده، سایز و ابعاد، نوع قلمو، قیمت و ... اشاره کرد.


بیشتر بخوانید : نحوه دکوراسیون فروشگاه لوازم تحریر که باید بدانید!

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.