تمام لوازمی که در شروع طراحی به آن نیاز دارید

  • 597 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۵/۲۹

تمام لوازمی که در شروع طراحی به آن نیاز دارید

طراحی به عنوان یکی از هنرهای جذاب و هیجان‌انگیز شناخته می‌شود و امروزه محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم دارد. طراحی در سبک‌های مختلفی انجام می‌شود و به همین دلیل برای پیاده کردن طرح‌های مختلف بر روی سطوح به لوازم و ابزارهای مختلفی نیاز است. در حقیقت مداد و کاغذ به عنوان ساده‌ترین ابزار نقاشی و طراحی در دسترس همه قرار دارند اما زمانی که فرد به‌مرورزمان رشد بکند به لوازم دیگری نیز نیاز پیدا خواهد کرد. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی تمام لوازمی که در شروع طراحی به آن نیاز هست پرداخته می‌شود.


لوازم طراحی چیست؟


همان‌طور که گفته شد برای شروع طراحی لازم است که به ابزارها و لوازم ویژه‌ای دسترسی داشت که ساده‌ترین آنها کاغذ و مداد است. طراحی می‌تواند در تکنیک‌های مختلفی انجام شود به همین دلیل به انواع لوازم مختلف نیاز است. امروزه برخلاف گذشته طراحان و نقاشان می‌توانند به لوازم مخصوص و متعددی دسترسی داشته باشند که هر کدام از آنها کاربردهای متعددی دارند. به‌صورت کلی هر وسیله‌ای که نیاز باشد از آن در مراحل مختلف طراحی استفاده کرد لوازم طراحی نامیده می‌شود. هر کدام از این لوازم نحوه مصرف و استفاده متفاوتی دارند و می‌توانند کاربردهای ویژه‌ای داشته باشند.


مهم‌ترین لوازمی که در شروع طراحی به آن نیاز است؟


مهم‌ترین لوازمی که در شروع طراحی به آن نیاز است؟


طراحان حرفه‌ای و باتجربه از انواع لوازم مختلف با کارایی و استفاده‌های متعدد استفاده می‌کنند و به همین دلیل آثاری که خلق می‌کنند از ارزش هنری بسیار زیادی برخوردار بوده و جذابیت و زیبایی منحصربه‌فردی دارند اما افراد مبتدی در شروع طراحی می‌توانند از لوازم مختلفی استفاده کنند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:


مداد گرافیت


مدادهای گرافیتی در اصل نوعی کربن هستند که با خاک رس مخلوط شده و پخته می‌شوند. این مدادها می‌توانند از نظر نرمی به دو دسته مداد نرم و مداد سخت تقسیم شوند و میزان نرمی و سختی آنها نمره بندی می‌شود. مدادهای نرم دارای طیف رنگی بیشتری هستند و به راحتی نیز پاک می‌شوند و از محبوبیت بیشتری نیز برخوردارند.


مداد پاستلی


مدادهای پاستلی نیز از جمله لوازمی هستند که در شروع طراحی استفاده می‌شوند و از پاستل سخت شده تولید می‌شوند و بسیار شکننده می‌باشند. این مدادها برای کار دقیق روی خطوط و سایه زنی استفاده می‌شوند و از طیف رنگی گسترده‌ای برخوردارند. این مدادها در میان نقاشان و طراحان جایگاه ویژه‌ای دارد و زمانی که روی کاغذهای رنگی استفاده می‌شوند بسیار کارآمد می‌باشند. این مدادها در رنگ‌ها و اشکال مختلف مانند مدادهای استاندارد مدادهای محلول در آب، مدادهای ضخیم، مدادهای نازک و ... وجود دارند و می‌توانند خطوط واضح و مشخصی ایجاد کنند.


مدادهای کنته


مدادهای کنته


مدادهای کنته نیز از جمله مدادهایی هستند که در رنگ‌های متعددی وجود دارند و شباهت بالایی به مدادهای گرافیتی سنتی دارند و برخی از آنها در ترکیب خود از موم استفاده می‌کنند و نیازی به فیکساتور ندارند. این مدادها می‌توانند بر روی کاغذهای رنگی کاربردهای متعددی داشته باشند و برای محیط‌های رسم خشک استفاده می‌شوند.


چوب و مداد زغالی


از دیگر لوازمی که در شروع طراحی به آن نیاز هست می‌توان به چوب و مداد زغالی اشاره کرد که می‌توانند در دسته‌های نرم و سخت تقسیم‌بندی شوند و در 4 ضخامت مختلف نازک، متوسط، ضخیم و فوق ضخیم وجود دارند. چوب فوق ضخیم با نام زغال نقاشان صحنه نیز شناخته می‌شود. چوب‌های نازک برای خز، پر و سایر جزئیات به کار می‌روند. مداد زغالی یا مداد سیبری دارای پوسته چوبی یا رولی است و نسبت به چوب سنتی تمیزتر است و در چگالی‌های مختلفی وجود دارند.


میز تحریر تاشو پایه بلند و بوم نقاشی


لازم است که سطح مناسبی وجود داشته باشد که افراد بتوانند از سایر لوازم طراحی بر روی آن استفاده کنند. میز تحریر تاشو پایه بلند یا تخته‌های نقاشی و طراحی از جمله مهم‌ترین ابزارهایی هستند که در نقاشی و طراحی کاربرد ویژه‌ای دارند. این وسیله‌ها نیز می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های مختلف و با کیفیت‌های متعددی وجود داشته باشند و افراد متناسب با فیزیک بدنی خود از آنها استفاده کنند.


میله‌های گرافیت


میله‌های گرافیت از بهترین جایگزین‌های مدادهای سنتی هستند و به دلیل آنکه فاقد پوشش چوبی هستند می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. این میله‌ها در درجه‌های مختلفی همچون 6B، 3B، HB و 9B موجود هستند و از طیف رنگی وسیعی برخوردارند. پودر حاصل از این میله‌ها را می‌توان بر روی طراحی و نقاشی مالید و تن ایجاد کرد.


گچ سفید


گچ سفید نیز از جمله لوازمی است که می‌تواند کاربردهای متعددی در طراحی داشته باشد و به عنوان یک چوب سخت برای جزئیات و علائم ریز یا به عنوان یک پاستل نرم که به راحتی مخلوط می‌شود استفاده شود.


انواع قلموها و برس‌ها


قلموها و برس‌ها نیز می‌توانند به عنوان لوازمی که در شروع طراحی به آن نیاز هست شناخته شوند. امروزه طیف بسیار وسیعی از قلم‌ها در دسترس هستند. قلم‌ها دارای طیف وسیعی از نوک‌ها هستند و می‌توانند برای طرح‌های سریع و نقشه‌های دقیق استفاده شوند. تمامی قلم‌ها می‌توانند خطوط ریز و روان با نتایج صاف و ظریفی ایجاد کنند. برس‌ها برای استفاده از جوهر یا آبرنگ استفاده می‌شوند و می‌توانند انواع مختلفی از نظر نوع سر، طراحی، جنس و ... داشته باشند.


جوهر و گواش


از دیگر لوازم مورد نیاز در طراحی و نقاشی در ابتدای کار می‌توان به جوهر و گواش اشاره کرد. این مواد نیز می‌توانند در طیف وسیعی از رنگ‌ها با ویژگی‌های مختلف وجود داشته باشند. این مواد می‌توانند به‌صورت ضد آب یا محلول در آب وجود داشته باشند و هر کدام از آنها می‌توانند برای طرح‌های مختلفی استفاده شوند. گواش پنتل از جمله معروف‌ترین و باکیفیت‌ترین گواش‌ها است که می‌تواند از تنوع بالای رنگی برخوردار باشد.


کاغذ گلاسه ابریشمی زیراکس Rough


این کاغذ در اصل کاغذی با سطح سوراخ دار و دارای بافت بسیار بالا است که برای استفاده از زغال چوب، گچ، مداد پاستلی و گرافیت نرم مناسب است. کاغذهای بسیار صاف که با نام فشار داغ شناخته می‌شوند نیز برای کار با قلم و جوهر، نقاشی‌های شستشو و مداد ظریف مناسب هستند. کاغذهای دارای سطح بافت متوسط یا کاغذ فشرده سرد می‌توانند با اکثر مواد نقاشی هماهنگی بالایی داشته باشند.


فیکساتورها


از دیگر لوازمی که در شروع طراحی به آن نیاز هست می‌توان به فیکساتور اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد مواد مختلفی همچون پاستل‌ها، گچ، مدادها و ... ممکن در بافت خود از موم استفاده نکرده باشند و برای تثبیت شدن بر روی کاغذ به یک عامل بیرونی نیاز داشته باشند. فیکساتور می‌تواند مواد را روی سطح کاغذ تثبیت کند به‌گونه‌ای که به‌سختی پاک شود.


پاک‌کن‌ها


در طراحی و نقاشی مانند هر کار دیگری امکان و احتمال اشتباه کردن وجود دارد و ممکن است افراد مبتدی از مواد اشتباهی استفاده کنند و یا در طرح و نقش‌های خود دچار اشتباه شوند. پاک‌کن‌ها می‌توانند برای از بین بردن اشتباهات استفاده شوند. امروزه انواع پاک‌کن‌های مختلف در دسترس هستند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی هستند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند.


محوکن یا توریتون


ممکن است افراد برای مخلوط کردن زغال چوب، گچ و مداد پاستلی و ... نیاز داشته باشند که از محوکن‌ها استفاده کنند که با نام مشعل یا تورتیون نیز شناخته می‌شوند. این وسیله برای دست‌کاری و ترکیب رنگ‌دانه شل، فشار دادن آن و تحکیم آن بر روی سطح کاغذ استفاده خواهد شد.



  • از دیگر لوازمی که در طراحی می‌توان از استفاده کرد می‌توان به مواردی همچون کاردک‌های نقاشی، دفتر پلنر و برنامه‌ریزی، مدادتراش، کاتر و ... اشاره کرد که هر کدام می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند.


جمع‌بندی نهایی


طراحی به عنوان یک هنر جذاب و هیجان‌انگیز شناخته می‌شود و طرفداران بی‌شماری دارد هرچند که برای شروع طراحی می‌توان از وسایل ساده‌ای همچون کاغذ و مداد استفاده کرده اما به‌مرورزمان افراد مبتدی نیز به لوازم مختلفی همچون تخته شاسی، قلمو، برس، پاک کننده‌ها، محوکننده، گواش و جوهر، مدادهای گرافیتی و ... نیاز پیدا خواهند کرد.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.