انواع قلمو نقاشی | آشنایی با 9 نوع قلم مو مناسب برای نقاشی

  • 7267 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۶/۲۳

انواع قلمو نقاشی | آشنایی با 9 نوع قلم مو مناسب برای نقاشی

انواع قلمو نقاشی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین لوازم نقاشی شناخته می‌شود، به همین دلیل لازم است که حتماً از نظر فاکتورها و پارامترهای مختلفی مورد بررسی قرار بگیرند.


به صورت کلی قلم مو نقاشی می‌تواند از نظر طرز قرار گرفتن الیاف، کاربرد، اندازه، جنس موها و... متفاوت بوده و استفاده‌های متعددی داشته باشد. کسانی که قصد دارند در رشته نقاشی فعالیت داشته باشند حتماً باید با انواع قلموها و کاربردهای آن‌ها آشنایی داشته باشند. در ادامه این مقاله، انواع قلم موی نقاشی را باهم بررسی کرده و با کاربردهای هریک آشنا می‌شویم.


اگر شما هم قصد خرید قلمو پارس آرت دارید تا بتوانید با استفاده از بهترین ابزارها از نقاشی و طراحی خود لذت ببرید، به سایت هرمس مراجعه کرده و یا با شماره 02166480714 تماس بگیرید.


دسته‌بندی انواع قلمو نقاشی


همان‌طور که گفته شد قلموهای نقاشی همانند سایر تجهیزات رشته‌های هنری می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی شوند. از نظر کاربردهای قلمو می‌توانند به انواع قلمو برای رنگ روغن و قلمو برای آبرنگ تقسیم شوند.


از نظر اندازه نیز قلموها می‌توانند انواع مختلفی داشته و در ابعاد مختلفی تولید شوند. از نظر جنس موهای قلمو نیز می‌توان گفت قلموها انواع مختلفی همچون قلموی طبیعی و مصنوعی دارند.


با ما تا انتها همراه باشید تا به شما کمک کنیم با استفاده از ابزارهای کاربردی، حرفه خود را پیش بگیرید.


 




  1. انواع قلمو نقاشی ؛ قلموهای نرم




قلم نقاشی نرم نوعی از قلموهای نقاشی هستند که می‌توانند اثر رنگی بسیار نرم و صافی را ایجاد کرده و گزینه‌ای عالی برای لایه‌های بالای نقاشی باشند.


این قلموها همچنین می‌توانند برای نقاشی‌هایی که از جز به کل آغاز می‌شوند، کاربردی باشند و یا در آثار فوتورئال و هایپر رئال به کار بروند.


توجه داشته باشید که نباید از این قلموها برای رنگ‌های غلیظ و سفت استفاده کنید؛ زیرا قلموی نرم به هیچ عنوان نمی‌تواند برای رنگ‌گذاری با لایه‌های ضخیم و سنگین مناسب باشد.


این نوع قلم مو عموما می‌توانند برای کارهای ظریف و ساخت‌وسازهایی با لایه‌های حساس و ترسیم خطوط ظریف و باریک گزینه خوبی هستند.


نرم




  1. قلموهای سخت




قلمو سخت به نوعی از قلموها گفته می‌شود که عموما دارای موهای متوسط و بلندی هستند و می‌توانند برای پر کردن فضاهای گسترده در نقاشی و ضربه زدن مناسب باشند.


امروزه انواع قلموهای سخت مانند قلمو پارس آرت در دسترس نقاشان قرار دارند و می‌توانند از آن‌ها برای خلق آثار هنری خود استفاده کنند.


انواع قلمو های نقاشی مناسب




  1. انواع قلمو نقاشی ؛‌ قلموهای سرگرد




از دیگر انواع قلمو نقاشی می‌توان به قلموهای سرگرد اشاره کرد که می‌توانند در زمان انجام کارهای دقیق و کنترل شده مورد استفاده قرار بگیرند. لازم به ذکر است که عموما از قلموهای سرگرد می‌توان برای پر کردن مناطق کوچک و خطوط نازک و ضخیم استفاده کرد.


همچنین قلموی سرگرد می‌تواند برای رنگ‌های گواش پنتل ، آبرنگ، رنگ روغن و ریزه‌کاری‌های اکریلیک استفاده کرد.


قلمو سرگرد




  1. قلموی فیلبرت




قلموی فیلبرت نیز یکی از انواع قلم موهای نقاشی است که با نام قلموی زبان گربه‌ای نیز شناخته می‌شود و در حقیقت نمونه تغییر یافته قلموی تخت است. این قلموها می‌توانند برای محو کردن خطوط قوی یا با رنگ‌دانه‌های بالا در زمانی که خطوط هنوز خشک نشده‌اند مناسب باشند.


همچنین از این قلموها می‌توان در حالت مرطوب نیز استفاده و بافت‌های متفاوتی را ایجاد کرد. تفاوت قلموی فیلبرت با قلموهای تخت در گوشه‌های منحنی شکل آن است که می‌تواند خطوط ظریف، نرم و منحنی شکل را به‌خوبی ایجاد کند.


فیلبرت




  1. انواع قلمو نقاشی ؛ قلموهای بادبزنی




این نوع قلموها در اصل دارای لایه‌ای نازک از مو هستند که از داخل به طرف بیرون پخش شده‌اند. عمده کاربرد قلمو بادبزنی در زمان ترکیب رنگ‌هاست اما می‌تواند برای اهداف دیگری مانند طراحی چمن، مو، شاخه‌های نازک و... نیز مورد استفاده قرار بگیرد.


از دیگر کاربردهای این نوع از قلموهای نقاشی می‌توان به نقطه‌گذاری، ایجاد هایلایت در مو و... نیز اشاره کرد.


قلمو بادبزنی




  1. قلموی لاینر یا تیز




قلموهای لاینر که با نام قلموی تیز یا شاخه زن نیز شناخته می‌شوند از جمله انواع قلمو برای نقاشی رنگ روغن هستند که دارای نوک بسیار تیز، باریک و ظریفی هستند و می‌توانند برای طراحی خطوط پیچیده و جزئیات نقاشی استفاده شوند.


به یاد داشته باشید که این قلم موی مناسب رنگ‌های غلیظ نیست و برای استفاده از آنها حتماً باید رنگ‌ها رقیق شوند. قلموهای لاینر به هیچ عنوان نمی‌توانند انتخاب مناسبی برای بلندینگ و گلیز باشند.


همچنین با توجه به آنکه این قلموها از موهای بلندی برخوردارند می‌توانند حجم بالایی از رنگ را در داخل خود حفظ کنند و امکان استفاده چندباره از آنها وجود دارد.


بوم نقاشی نیز یکی از دیگر ابزارهای کاربردی برای کسانی است که به نقاشی علاقه داشته و یا آن را به عنوان حرفه اصلی خود دنبل می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بوم پارس بوم به سایت ما سر بزنید.


لاینر یا تیز




  1. انواع قلمو نقاشی ؛ قلموهای زاویه‌دار (سر کج)




یکی دیگر از انواع قلمو نقاشی رنگ روغن ، قلم موی زاویه‌دار یا سر کج است که با نام قلموی شمشیری نیز شناخته می‌شود و زیرمجموعه قلموهای سرتخت است. نام‌گذاری این قلموها به دلیل داشتن نوک مورب آن‌هاست که شبیه نی خوشنویسی است.


نوک منحصربه‌فرد این نوع قلم مو ، باعث می‌شود که امکان خط‌گذاری و زاویه‌گذاری در نقاشی فراهم شده و حتی در قسمت‌های حساس و کوچک نقاشی نیز بتوان از آن‌ها استفاده کرد. این قلموها همچنین می‌توانند برای قسمت‌های منحنی نقاشی‌ها مناسب باشند؛ به طوریکه می‌توان با زاویه دادن به لبه آن، خطوط قوی‌تری را در نقاشی ایجاد کرد.


در نهایت اینکه از دیگر کاربردهای قلمو زاویه‌دار می‌توان به کاربرد آن در زمان استفاده از انواع رنگ‌های روغنی، آکریلیکی، گواش و… اشاره کرد.


قلمو سرکج




  1. معرفی انواع قلمو نقاشی ؛ قلموی محو کن




قلمو های محو کن نیز از انواع قلمو نقاشی رنگ روغن هستند که می‌توانند کاربردهای متعددی در گذاشتن لایه‌های نازک رنگ در قسمت‌های پهن داشته باشند.


این قلموها همچنین می‌توانند بهترین انتخاب برای نرم کردن حاشیه‌ها، محو کردن انواع خطوط و برداشتن آب اضافه از روی سطح نقاشی باشند. همچنین از این ابزار برای ایجاد بافت‌های دورانی نیز استفاده می‌شود. 


نکته‌ای که در زمان استفاده از این قلمو باید به یاد داشته باشید این است که هرگز رنگ نباید روی آن خشک شود؛ زیرا شستشوی آن کار بسیار دشواری است و امکان استفاده مجدد از آن وجود نخواهد داشت.


انواع قلمو نقاشی رنگ روغن




  1. انواع قلمو نقاشی ؛ قلم نقاشی رنگ روشن




قلم موی نقاشی رنگ روشن، شباهت زیادی به قلموهای تخت دارد با این تفاوت که موهای کوتاه‌تری دارد؛ به همین دلیل شما می‌توانید، کنترل بیشتری بر روی آن داشته باشید.


این قلموها یکی از انواع قلمو های زبر بوده و نمی‌توانند برای نقاشی لایه‌ای و حتی آلاپریما مناسب باشند. پس اگر قصد استفاده از آن‌ها را دارید برای آثار آبستره و نقاشی با رنگ‌های سنگین گزینه مناسب‌تری است.


همانطور که از نام این قلموها مشخص است، عموما از آن‌ها برای نقاشی رنگ‌های روشن و سفید استفاده می‌شود. در حقیقت انتخاب انواع قلموی نقاشی مناسب ، به عنوان یک ابزار کاربردی در رشته نقاشی می‌تواند تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار داشته باشد. در نتیجه شما باشد با پرکاربردترین قلم موها آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.


 اگر به تازگی می‌خواهید به عنوان یک طراح فعالیت خود را آغاز کنید، مطالبی که ما در مقاله تمام لوازمی که در شروع طراحی به آن نیاز دارید عنوان کرده‌ایم، می‌تواند کمک کننده باشد.  


قلمو نقاشی رنگ روشن


جمع‌بندی نهایی


همانطور که می‌دانید، قلمو به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزار نقاشی شناخته می‌شود که وظیفه توزیع رنگ‌ها را برعهده دارد. هر کدام از انواع قلم موی نقاشی بر اساس جنس مو، اندازه، ابعاد، کاربرد و... می‌توانند استفاده‌های مختلفی داشته باشند. به همین دلیل، برای اینکه بتوانید دقیق‌تر و بهتر از انواع قلم مو نقاشی استفاده کنید، در مرحله نخست باید با انواع، مشخصات، کاربردها و قابلیت‌های آن‌ها آشنا شده و اطلاعات دقیقی از آن‌ها به دست آورد.


 در این مقاله ما تلاش کردیم تا شما را با 9 نوع قلم مو مناسب برای نقاشی آشنا کنیم. چنانچه در خصوص هریک از موارد گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی بود که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.


 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.