نکات مهم هنگام خرید بوم نقاشی

  • 196 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۵/۰۸

نکات مهم هنگام خرید بوم نقاشی

نقاشی به عنوان یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین هنرها شناخته می‌شود که انسان از زمان غارنشینی علاقه زیادی به آن داشته است. هرچند که در گذشته ابزار و تجهیزات زیادی برای نقاشی در دسترس افراد نبود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های متعدد افراد می‌توانند به انواع و اقسام تجهیزات کاربردی این هنر دسترسی داشته باشند و در سبک‌های مورد علاقه خود اقدام به نقاشی کنند. بوم نقاشی یکی از پرطرفدارترین سطوح نقاشی خصوصاً نقاشی با رنگ روغن است که جایگزین تابلوهای چوبی شده است. در حقیقت تاریخچه و قدمت استفاده از بوم نقاشی به چندین قرن گذشته برمی‌گردد و آثار هنری ارزشمندی در موزه‌های جهانی وجود دارند که روی این سطح خلق شده‌اند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین نکات و فاکتورها در خرید بوم نقاشی پرداخته خواهد شد.


بوم نقاشی چیست؟


همانطور که گفته شد بوم یکی از سطوح رایج و مناسب برای خلق آثار نقاشی در تکنیک‌های مختلف است. این وسیله در اصل ترکیب ساده‌ای از یک پارچه مخصوص و یک قاب چوبی است. پارچه به وسیله منگنه روی قاب چوبی ثابت می‌شود و افراد می‌توانند با استفاده از گواش پنتل، رنگ روغن، رنگ آکریلیک و ... روی آن نقاشی کنند. قدیمی‌ترین بوم نقاشی استفاده شده مربوط به سال 1410 میلادی است که تابلویی به نام مریم و فرشتگان می‌باشد.


تشخیص کیفیت و مرغوبیت بوم نقاشی


امروزه بوم‌های نقاشی و سایر لوازم این هنر می‌توانند در کیفیت‌های متفاوتی تولید شوند. بوم‌های نقاشی می‌توانند با توجه به نوع چوب، نوع پارچه، نوع مواد مورد استفاده برای آسترکشی، مهارت سازنده و ... کیفیت‌های متفاوتی داشته باشند. استفاده از بوم‌های نامرغوب و بی‌کیفیت می‌تواند باعث بی‌انگیزگی نقاش، هدر رفتن زمان و انرژی و هنر او و ... شود و لازم است که نقاشان حتماً از بوم‌های باکیفیت و مرغوب استفاده کنند. امروزه نقاشان حرفه‌ای برای افزایش کیفیت کار خود شخصاً اقدام به تولید و ساخت بوم‌های نقاشی می‌کنند. برندهای متعددی مانند بوم پارس بوم در تولید بوم‌ها فعالیت دارند و می‌توانند محصولات متعددی به مشتریان خود ارائه کنند. برای تشخیص میزان کیفیت مرغوبیت بوم نقاشی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد:



  • در مرحله اول می‌توان بوم را در مقابل نور خورشید قرار داد و به آن نگاه کرد و چنانچه روزنه‌ای در آن مشاهده شد و یا عبور نور در نقاط مختلف باهم متفاوت بود نشان از عدم آسترکشی مناسب آن دارد.

  • در روش دیگر می‌توان ناخن خود را روی پشت پارچه بوم کشید و چنانچه رد ناخن به جا بماند نشان از عدم کیفیت آن دارد.

  • در روش سوم می‌توان بوم نقاشی را تا کرد و اگر بعد از تا کردن مواد آسترکشی از روی پارچه جدا نشود نشان از مرغوبیت مناسب بوم دارد.

  • همچنین زمانی که از بوم نقاشی استفاده می‌شود نباید رنگ روغن به پشت آن نفوذ کند.


مهم‌ترین نکات در خرید بوم نقاشی


مهم‌ترین نکات در خرید بوم نقاشی


همانطور که گفته شد کیفیت بوم نقاشی می‌تواند اهمیت بسیار زیادی در خلق یک اثر هنری زیبا و مرغوب داشته باشد و لازم است که حتماً به نکات مختلفی در زمان خرید آنها توجه داشت.


جنس پارچه بوم


همانطور که گفته شد از نوعی پارچه خاص بر روی بوم استفاده می‌شود و کیفیت این پارچه می‌تواند نقش زیادی در کیفیت نقاشی داشته باشد. در زمان خرید بوم نقاشی حتماً باید به جنس پارچه توجه ویژه‌ای شود در غیر این صورت حتی اگر از باکیفیت‌ترین رنگ‌ها نیز استفاده شود یک اثر هنری باکیفیت خلق نخواهد شد.


ابعاد و اندازه بوم


یکی دیگر از نکات مهمی که در انتخاب و خرید بوم نقاشی اهمیت دارد ابعاد و اندازه بوم است. هر کدام از افراد باید متناسب با نوع طرح و نقاشی خود، سن و سال و فیزیک بدنی خود اقدام به خرید بوم کنند. خرید بوم کوچک یا بوم بزرگ می‌تواند معضلاتی برای افراد داشته باشد.


کیفیت چوب بوم نقاشی


قاب بوم معمولاً از چوب ساخته می‌شود و لازم است که کیفیت بالایی داشته باشد. در زمان خرید و انتخاب بوم نقاشی باید به جنس چوب بوم توجه شود. امروزه از انواع مختلفی از چوب‌ها برای ساخت قاب بوم نقاشی استفاده می‌شود و هر کدام از آنها کیفیت ویژه‌ای دارند.


کیفیت آسترکشی


آسترکشی بوم نقاشی نیز از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند اهمیت بسیار زیادی در کیفیت و مرغوبیت آن داشته باشد. در حقیقت آسترکشی می‌تواند بر روی کیفیت جذب رنگ، کیفیت کلی نقاشی، میزان ماندگاری رنگ، میزان جذب نور و ... تأثیر داشته باشد. کیفیت آسترکشی می‌تواند نقش ویژه‌ای در کیفیت نقاشی داشته باشد به همین دلیل است که بسیاری از نقاشان حرفه‌ای شخصاً اقدام به ساختن بوم و آسترکشی آن می‌کنند. البته استفاده از رنگ‌ها، قلم‌موها و سایر تجهیزات نقاشی نیز می‌توانند در کیفیت نهایی نقاشی مؤثر باشند. به عنوان مثال قلمو پارس آرت از جمله قلموهای باکیفیت است که می‌تواند توسط نقاشان حرفه‌ای استفاده شود.


نوع بوم نقاشی


نوع بوم نقاشی


در حقیقت می‌توان گفت سه نوع اصلی بوم نقاشی وجود دارند که شامل بوم‌های دیپ، بوم‌های دور سفید و بوم‌های معمولی هستند. بوم دیپ دارای چوب ضخیم، بوم دور سفید دارای قابی معمولی با ضخامت عادی و بوم‌های معمولی که پارچه در کنار قاب منگنه شده است. هر کدام از این بوم‌ها می‌توانند برای افراد خاصی مناسب باشند و از کیفیت متفاوتی برخوردار باشند.


قیمت بوم نقاشی


همانطور که گفته شد بوم‌های نقاشی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام از آنها می‌توانند از چوب‌ها، پارچه‌ها و آسترهای مختلفی استفاده کنند و در ابعاد و اندازه‌های متعددی تولید شوند. قیمت بوم نقاشی می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:



  • نوع بوم

  • ابعاد و اندازه بوم

  • کیفیت چوب، پارچه و آستر بوم

  • داشتن یا نداشتن پایه

  • برند تولیدکننده

  • نرخ ارز و ...


لازم است که افراد قبل از خرید بوم‌ها به تمامی موارد ذکر شده توجه داشته باشند تا بتوانند هم از نقاشی لذت ببرند و هم آثار باکیفیتی تولید کنند. در مقاله دیگری با عنوان همه‌چیز درباره تفاوت پاستل و مداد شمعی+ کاربرد آنها به بررسی تفاوت‌های پاستل و مداد شمعی و همچنین مزایا و معایب آنها پرداخته شده و می‌تواند اطلاعات مفیدی به افراد ارائه کند.


جمع‌بندی نهایی


بوم نقاشی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات نقاشی شناخته می‌شود که انواع مختلفی داشته و می‌تواند در کیفیت نهایی آثار تأثیر زیادی داشته باشد. برای خرید بوم نقاشی حتماً باید به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها نوع پارچه، نوع آسترکشی، کیفیت چوب، نوع بوم، ابعاد و اندازه بوم و ... توجه شود.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.