بررسی انواع گواش و کاربرد آنها

  • 1734 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۵/۰۳

بررسی انواع گواش و کاربرد آنها

برخلاف گذشته امروزه نقاشان به تجهیزات و ابزارهای مختلفی برای پیاده کردن طرح‌ها و نقشه‌های خود روی کاغذ دسترسی دارند و هنر نقاشی بسیار گسترده‌تر از قبل شده است. یکی از کاربردی‌ترین وسیله‌های هنر نقاشی گواش است که در حقیقت نوعی رنگ است که نتیجه حل شدن رنگ‌دانه‌ها در آب می‌باشد. گواش شباهت زیادی به آبرنگ دارد درحالی‌که تفاوت‌های ویژه‌ای با هم دارند و افراد می‌توانند از انواع گواش‌ها در نقاشی‌های خود استفاده کنند. در ادامه مطلب به بررسی دقیق‌تر گواش، انواع، مزایا و کاربردهای آن پرداخته می‌شود.


گواش چیست؟


همان‌طور که گفته شد گواش نوعی رنگ است که از حل شدن رنگ‌دانه‌ها در آب به دست می‌آید. رنگ‌دانه‌های این ماده می‌تواند مصنوعی یا طبیعی باشد. با توجه به آنکه استفاده از گواش راحت و آسان است و از قیمت مناسبی برخوردار است اکثر افراد تصور می‌کنند یک ابزار نقاشی برای کودکان است درحالی‌که یک ابزار کاربردی و مؤثر در طراحی و نقاشی خصوصاً طراحی پوستر و انیمیشن می‌باشد. گواش می‌تواند به‌راحتی با آب یا چسب چوب مخلوط شود و رنگ‌های بسیار زیبا و براقی ایجاد کند. امروزه برندهای متعددی در زمینه تولید انواع لوازم نقاشی مانند گواش فعالیت دارند و می‌توان گفت که گواش پنتل یکی از معروف‌ترین و معتبرترین آنها است.


تفاوت گواش با آبرنگ


تفاوت گواش با آبرنگ


گواش و آبرنگ از نظر ظاهری شباهت‌های زیادی با هم دارند و تقریباً می‌توان گفت از ویژگی‌های یکسانی نیز برخوردارند. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های گواش و آبرنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:



  • گواش در مقایسه با آبرنگ تیره‌تر بوده و مات‌تر است.

  • برخلاف آبرنگ در زمان استفاده از گواش هیچ خطوط سیاهی بر روی نقاشی‌ها ایجاد نخواهد شد.

  • شفافیت آبرنگ باعث عبور نور از طریق رنگ‌دانه می‌شود و کاغذ سفید را منعکس می‎کند درحالی‌که گواش پوشش مات‌تری دارد.

  • گواش برعکس آبرنگ جذب کاغذ نمی‌شود و فقط لایه‌ای بر روی کاغذ ایجاد نمی‌کند.

  • برای رقیق‌تر کردن گواش می‌توان از رنگ سفید استفاده کرد درحالی‌که آبرنگ با آب رقیق خواهد شد.


کاربرد رنگ گواش چیست؟


رنگ گواش مانند آبرنگ‌ها و رنگ‌های آکریلیکی می‌تواند در انواع نقاشی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. در حقیقت نقاشانی که از رنگ‌های مات و غیر شفاف استفاده می‌کنند می‌توانند از رنگ گواش بهره ببرند. گواش در اصل از محبوب‌ترین ابزارها در بین تصویرگران، طراحان گرافیک، هنرمندان خوب و طراحان شهری می‌باشد و با توجه به قوام بالایی که دارد می‌تواند به‌سرعت روی بوم نقاشی خشک شود. در حقیقت گواش در کنار سایر لوازم نقاشی مانند بوم پارس بوم، آبرنگ، قلم‌مو، انواع مدادها، انواع پودرها، ماژیک‌ها، خمیرها و ... می‌توانند در نقاشی و طراحی پوسترها و انیمیشن‌ها کاربردهای متعددی داشته باشد. از دیگر کاربردهای انواع گواش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:



  • استفاده در طراحی و نقاشی فرش‌ها

  • استفاده در کارهای هنری و تزئینات جواهرات

  • استفاده در کارهای مینیاتوری

  • استفاده در صنعت چوب و هنرهای مربوط به آن


انواع گواش


گواش می‌تواند همانند انواع ابزارهای نقاشی تنوع بالایی داشته باشد اما می‌توان گفت مواد تشکیل دهنده آنها تقریباً مشابه است.  ماده اصلی تشکیل دهند گواش‌ها صمغ عربی است. علاوه بر صمغ عربی از مواد دیگری در ساختار گواش استفاده می‌شود که مهم‌ترین آنها شامل موادی همچون گلیسیرین، کربنات کلسیم و PL هستند. گواش‌ها از نظر رنگ، برند تولیدکننده، نحوه بسته‌بندی و ... به انواع مختلفی تقسیمی می‌شوند. از جمله مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای گواش می‌توان به مواردی همچون گواش وستا، گواش پارس، گواش جیوتو، گواش ساکورا، گواش فابر کاستل، گواش آرت لاین، گواش اشمینک و .... اشاره کرد.



  • از نظر نوع استفاده نیز گواش‌ها می‌توانند به چند نوع مختلف تقسیم شوند. رایج‌ترین نوع گواش، گواش‌هایی هستند که برای استفاده از آنها باید از آب یا صمغ عربی استفاده کرد و بعد از رقیق کردن آن برای اهداف مختلف به کار بروند.

  • نوع دوم گواش‌ها از نظر نحوه مصرف گواش‌های آماده (ready mix) هستند که با نام‌های دیگری همچون رنگ پوستر، رنگ مایع،‌ رنگ تمپرا،‌ و رنگ جونیور و ... نیز شناخته می‌شوند. این گواش‌ها نیازی به آب و صمغ برای رقیق شدن ندارند و بلافاصله می‌توان از آنها استفاده کرد. این گواش‌ها فاقد گلوتن هستند و بیشتر می‌توانند برای کودکان مناسب باشد.

  • امروزه نوعی از گواش‌ها با عنوان گواش آکریلیکی نیز تولید می‌شوند که شباهت زیادی به گواش‌های سنتی دارند اما نیازی به اضافه کردن آب ندارند و می‌توانند به صورت مستقیم مورد استفاده قرار بگیرند. این گواش‌ها از قدرت چسبندگی بسیار بالایی برخوردار بوده و به هر سطح می‌چسبند.


انواع گواش از نظر بسته‌بندی


گواش‌ها از نظر بسته‌بندی می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند که هر کدام می‌توانند قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی داشته باشند. از جمله انواع گواش‌ها از نظر بسته‌بندی شامل موارد زیر هستند:



  • گواش قرصی که به شکل جامد بوده و شباهت بالایی به آبرنگ دارند و در اشکال مکعب و دایره‌ای در دسترس هستند

  • گواش تیوپی که به شکل تیوپ‌های آلومینیومی یا پلاستیکی تولید می‌شوند و برای استفاده در پالت‌های تخم‌مرغی ریخته می‌شوند و با آب ترکیب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گواش‌ها از عمر و غلظت بالایی برخوردارند.

  • گواش‌های ظرفی نیز نوعی از انواع گواش‌ها هستند که معمولاً برای کودکان و افراد مبتدی مناسب هستند.


محبوب‌ترین نوع گواش


محبوب‌ترین نوع گواش


همان‌طور که گفته شد امروزه انواع مختلفی از گواش‌ها از برندهای مختلف در دسترس افراد هستند که هر کدام ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند. گواش پنتل به عنوان محبوب‌ترین گواش در بین افراد مختلف شناخته می‌شود. این برند قدیمی گواش‌های بسیار باکفیتی برای هنرمندان عرضه می‌کند. گواش‌های پنتل دارای رنگ‌دانه‌های خشک و قوی زیادی هستند و حتی اگر در مدتی طولانی از آن استفاده نشود می‌تواند به کمک آب یا صمغ عربی از آن مجدداً استفاده کرد. در این گواش‌ها تمامی رنگ‌های اصلی وجود دارند و از تنوع رنگ بالایی برخوردارند. معمولاً هنرمندان ماهر و باسابقه برای خلق آثار هنری خاص و زیبا از گواش‌های پنتل استفاده می‌کنند چرا که از کیفیت بالایی برخوردارند. البته باید توجه داشت که قلم‌موهای باکیفیت مانند قلمو پارس آرت نیز می‌توانند بر کیفیت نقاشی‌ها و گواش‌ها تأثیر داشته باشند به همین دلیل در انتخاب لوازم نقاشی و طراحی باید به نکات مختلفی همچون کیفیت محصولات، برند تولیدکننده و ... توجه ویژه‌ای داشت.


خرید گواش


برای خرید انواع گواش لازم است که افراد به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون نوع گواش، تعداد رنگ‌ها، نوع بسته‌بندی، نوع مصرف، برند تولیدکننده و ... توجه داشت. همان‌طور که توجه به ویژگی بهترین دفتر برنامه‌ریزی (پلنر) می‌تواند در انتخاب و خرید درست این دفترها مؤثر باشد توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های گواش نیز می‌تواند در انتخاب و خرید نهایی آنها مؤثر باشند.


جمع‌بندی نهایی


امروزه انواع گواش با کاربردها و قابلیت‌های مختلفی در دسترس هستند و می‌توانند با مواد مختلفی همچون صمغ عربی، گلیسیرین، کربنات کلسیم و ... تولید می‌شوند. گواش‌ها از نظر نوع رنگ‌ها، نوع برند، نوع بسته‌بندی و نوع مصرف به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند برای کاربردها و اهداف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.