رنگ‌آمیزی و نقاشی ماندالا چگونه به کاهش استرس کمک می‌کند؟

  • 2027 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۶/۲۳

رنگ‌آمیزی و نقاشی ماندالا چگونه به کاهش استرس کمک می‌کند؟

همه افراد در برهه‌های مختلفی از زندگی خود دچار تنش‌های روانی مختلفی همچون استرس، اضطراب، بی‌قراری و... شده‌اند که برای درمان آن از راهکارهای مختلفی استفاده کرده‌اند. این که رنگ کردن یک نقاشی ساده بتواند به عنوان یک راهکار کاربردی و مفید برای کاهش استرس بازدهی داشته باشد برای بسیاری از افراد غیرقابل‌باور است؛ درحالی‌که رنگ‌آمیزی و نقاشی ماندالا به عنوان یک روش هنر درمانی برای این مشکلات شناخته می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در علم پزشکی و روانشناسی پیدا کرده است.


در ادامه مطلب به بررسی تأثیر رنگ‌آمیزی ماندالا بر درمان افسردگی و مشکلاتی از این دست پرداخته می‌شود.


ماندالا چیست؟


ماندالا (Mandala) در لغت به معنی دایره بوده و در زبان سانسکریت به عنوان یک نماد قدرتمند شناخته می‌شود. این نماد در بسیاری از نشانه‌ها و نمادهای مذهبی، معماری‌های مذهبی و سنتی و در طبیعت نیز مشاهده می‌شود.


در اصل نقاشی ماندالا از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین راهکارهای هنردرمانی در مکتب‌های بودائیسم و هندوئیسم است و حتی روانشناسان بزرگی همچون کارل گوستاو یونگ نیز از آن بهره برده‌اند.


می‌توان گفت که ماندالا به اشکال و نگاره‌های هندسی ویژه‌ای اشاره دارد که می‌تواند فعل‌وانفعالات ذهنی و درونی انسان را بیان کند. این نقاشی می‌تواند به شکل یک طراحی و نقاشی ساده یا اثری موقت مانند ماندالای ماسه‌ای باشد.


استفاده از ماندالا می‌تواند فواید مختلفی همچون کاهش اضطراب، کاهش استرس، افزایش تمرکز، از بین بردن بیماری‌های ذهنی و روانی و همچنین بهبود بیماری‌های جسمی داشته باشد؛ به همین دلیل حتی در ادیان مختلفی همچون مسیحیت و تائوئیسم نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.


مهم‌ترین ویژگی ماندالا این است که هیچ نیازی به مهارت و تخصص نقاشی ندارد و هر فرد با هر نوع توانایی می‌تواند ماندالاهای ویژه‌ای ترسیم کند، همچنین ماندالا می‌تواند در هر موقعیتی در دسترس افراد باشد.


رنگ آمیزی و نقاشی ماندالا چگونه باعث کاهش استرس می‌شود؟


رنگ‌آمیزی ماندالا از جمله کارهایی است که می‌تواند به عنوان یک روش مدیتیشن منحصربه‌فرد نیز شناخته شود که هیچ نیازی به دانش، تخصص و مهارت ویژه‌ای ندارد. در حقیقت هنردرمانی راهی است که افراد می‌توانند به کمک آن گره‌های درونی خود را بیرون ریخته و به آرامش برسند.


در اصل این روش مدیتیشن، می‌تواند برای کاهش استرس، مبارزه با افسردگی، کاهش درد و کاهش فشارخون و... مؤثر باشد؛ چرا که می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن و ترشح هورمون ملاتونین روند پیری سلول‌ها را کند کرده و به آرامش کلی فرد کمک کند.


رنگ کردن ماندالا با ابزارهایی مانند مداد رنگی، گواش، ماژیک، پاستل و ... همزمان می‌تواند مزیت‌های هنردرمانی و مدیتیشن را داشته باشد.


برای خرید مداد رنگی و گواش پنتل می‌توانید به سایت هرمس مراجعه کنید.


نقاشی ماندالا


رنگ کردن ماندالا برای چه کسانی مفید است؟


همانطور که گفته شد، ماندالا به عنوان یک روش هنردرمانی شناخته می‌شود که بر اساس تحقیقات مختلف می‌تواند اثرات مثبت زیادی برای آرامش روانی و جسمی افراد داشته باشد.


در حقیقت، افراد می‌توانند در این روش، احساسات خودشان را به شکل هنر و رنگ پیاده کرده و خلاقیت خود را ارزیابی کنند. به صورت کلی نقاشی ماندالا می‌تواند برای تمامی افراد مناسب و مفید باشد؛ اما دسته ویژه‌ای از افراد، می‌توانند استفاده‌های بیشتری از آن داشته باشند که در ادامه برخی از آ‌ن‌ها را شرح می‌دهیم:


سرگرمی کودکان با نقاشی ماندالا


تقریبا تمامی کودکان، به نقاشی و رنگ‌آمیزی علاقه دارند. در نتیجه استفاده از رنگ آمیزی ماندالا ، می‌تواند به آن‌ها کمک کند که علاوه بر سرگرم شدن، توجه، تمرکز و خلاقیت خود را تقویت کنند.


همچنین این روش هنری، می‌تواند به کودکان کمک کند که احساسات خود را روی کاغذ آورده و خلاقیت خود را به چالش بکشند. همچنین رنگ کردن ماندالا می‌تواند برای افزایش قدرت ذهنی کودکان و تشخیص اشکال و رنگ‌های مختلف مؤثر باشد.


می‌دانستید که هر رنگ، فلسه‌ای پشت خود دارد. اگر می‌خواهید بدانید که چرا کودکان شما از رنگ خاصی استفاده می‌کنند، اطلاعات مقاله بررسی اهمیت رنگ‌ها در یادگیری می‌تواند به شما کمک کند.


تاثیر بر روی بیماران روانی


در حقیقت، واژه بیمار روانی می‌تواند ترس و دلهره زیادی در افراد ایجاد کند و از نام آن فرار کنند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که در دنیای پر استرس امروزی، اکثر افراد، حداقل به یکی از بیماری‌های ذهنی و روانی مانند استرس، اضطراب، بی‌قراری، افسردگی و... مبتلا هستند.


استفاده از یک بوم ساده مانند بوم پارس بوم و تعدادی مداد رنگی و در نهایت رنگ‌آمیزی ماندالاهای مختلف می‌تواند کمک ویژه‌ای به این افراد باشد تا بتوانند با قدرت بیشتری با این مشکلات دست و پنجه نرم کنند.


این روش هنری–درمانی می‌تواند بسیار بیشتر از داروهای شیمیایی و روش‌های رایج برای درمان چنین مشکلاتی کاربرد داشته باشد و حتی می‌تواند به عنوان یک راهکار مکمل استفاده شود.


درمان بیماری‌های سخت و صعب العلاج


علاوه بر بیماری‌هایی همچون افسردگی، اضطراب و... ممکن است بسیاری از افراد به بیماری‌هایی همچون انواع سرطان‌ها مبتلا باشند. این افراد برای درمان حتماً باید ابتدا از نظر روحی و روانی، به آرامش و آمادگی برسند.


استفاده از نقاشی ماندالا می‌تواند یکی از بهترین روش‌های درمانی شناخته شود که می‌تواند چنین بیمارانی را از نظر روحی و روانی آماده پذیرش درمان کند. در حقیقت درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج، ریشه در قدرت ذهنی و روحیه افراد دارد و زمانی که افراد بتوانند روح و روان خود را به آرامش برسانند، قطعاً نتایج بهتری دریافت خواهند کرد.


درمان افراد کهنسال


از آنجایی که با افزایش سن، مغز انسان نیز ممکن است تحلیل برود، لازم است که برای جلوگیری از بیماری‌هایی مانند آلزایمر از روش‌های مختلفی استفاده کرد تا مغز همواره قدرت خود را حفظ کند.


در حقیقت نقاشی ماندالا می‌تواند قدرت تشخیص مغز را تقویت کرده و موجب شود که مغز همواره در حال فعالیت باشد.


همچنین افرادی که قصد ترک سیگار و یا هر نوع اعتیاد به مواد مخدر، اینترنت و... را داشته باشند،‌ می‌توانند از این روش هنری استفاده کنند. رنگ‌آمیزی و نقاشی ماندالا می‌تواند حواس این افراد را پرت کرده و به مرور زمان به آن‌ها کمک کند که عادت‌های بد خود را ترک کنند.


نحوه انجام رنگ آمیزی و نقاشی ماندالا


خوشبختانه ماندالا یکی از سرگرمی‌های بسیار به‌صرفه و در دسترس است و همه افراد می‌توانند به سادگی و بدون نیاز به تجهیزات و لوازم ویژه، از آن استفاده کنند. برای رنگ‌آمیزی ماندالا لازم است که چند مورد را در نظر داشته باشید:



  • مرحله اول؛ تهیه ابزارهای رنگ‌آمیزی مورد علاقه مانند مداد رنگ، پاستل، ماژیک و...

  • مرحله دوم؛ چاپ طرح ماندالای مورد نظر را بر روی یک کاغذ. البته امروزه دفترهای ماندالا نیز در دسترس هستند که صدهای طرح مختلف را شامل می‌شوند.

  • مرحله سوم؛ پیدا کردن یک محیط آرام و راحت برای شروع رنگ آمیزی


رنگ آمیزی ماندالا



  • تاثیر نقاشی ماندالا در روانشناسی


رنگ آمیزی و نقاشی ماندالا نقش و جایگاه ویژه‌ای در علم روانشناسی دارد. به طوریکه حتی بزرگ‌ترین روانشناسان جهان مانند پروفسور کارل گوستاو یونگ فیلسوف و روانشناس اهل سوئیس، توجه زیادی به این شیوه هنر درمانی دارد.


بر اساس نظر یونگ، ماندالا الگوی خویشتن و نماد تمامیت و نظم است و می‌تواند به راحتی به هرج‌ومرج‌های درونی فرد نظم ببخشد.


لازم به ذکر است که ماندالا می‌تواند برای هر فرد، خاص و متمایز باشد؛ اما می‌توان گفت بهترین شکل نقاشی ماندالا با نام یانترا شناخته می‌شود که نماد الوهیت و وجود نیروهای خلاق در جهان است و از طرح‌های هندسی مختلفی تشکیل شده است.


جمع بندی نهایی


رنگ آمیزی ماندالا به عنوان یکی از بهترین شیوه‌های درمانی-هنری برای درمان بسیاری از بیماری‌های روانی و ذهنی مانند استرس، اضطراب، بی‌قراری و... شناخته می‌شود. در بسیاری از موارد حتی برای درمان بیماری‌های جسمی نیز از این روش رنگ آمیزی و نقاشی نیز استفاده می‌شود.


این شیوه هنردرمانی می‌تواند برای همه افراد خصوصاً کودکان، افراد کهن‌سال، مبتلایان به بیماری‌های خاص و... مؤثر بوده و به افزایش تمرکز، توجه و خلاقیت نیز کمک می‌کند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.