ویژگی بهترین دفتر برنامه‌ریزی

  • 248 بازدید
  • ۱۴۰۱/۰۵/۰۱

ویژگی بهترین دفتر برنامه‌ریزی

هرچند که داشتن هدف اولین گام اساسی برای رسیدن به موفقیت است اما قطعاً افرادی که برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی نداشته باشند نمی‌توانند موفقیتی به دست بیاورند. استفاده از دفتر برنامه‌ریزی و یادداشت کردن تمامی برنامه‌ها، نکات، اهداف، راهکارها، ایرادات و ... می‌تواند به افراد مختلف در حوزه‌های گوناگون کمک کند و تمام امور آنها را سازمان‌دهی کند و در نهایت اجازه ندهد که در رویدادهای روزانه غرق شوند. بهترین دفتر برنامه‌ریزی در حقیقت کمک می‌کند که افراد به نظم و قانون و قاعده‌مندی عادت کنند و مسیر موفقیت را راحت‌تر و سریع‌تر طی کنند. در ادامه مطلب به بررسی ویژگی‌های بهترین دفتر planner یا برنامه‌ریزی پرداخته خواهد شد.


دفتر برنامه‌ریزی چیست؟


دفتر پلنر و برنامه‌ریزی در حقیقت یکی از کاربردی‌ترین ابزارها برای رسیدن به اهداف است و می‌تواند کاربردهای متعددی برای افراد مختلف داشته باشد. افراد در هر حوزه، صنعت و شغلی نیاز دارند که یک دفتر مناسب برای یادداشت کردن اولویت‌ها و همچنین برنامه‌های خود داشته باشند. بهترین دفتر برنامه‌ریزی در اصل می‌تواند به افراد کمک کند که اهداف خود را بر اساس اهمیت و اولویت دسته‌بندی کرده و برای رسیدن به هرکدام از آنها یک مسیر مشخص تعیین کنند. زمانی که مسیر رسیدن به اهداف مشخص باشد افراد کمتر دچار چالش و مشکل شده و در نهایت سریع‌تر به آنها دست می‌یابند.


کاربردهای دفتر پلنر


به‌صورت کلی دفتر برنامه‌ریزی یکی از کاربردی‌ترین لوازمی است که هر فرد باید از آن استفاده کند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این دفترها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:



  • برنامه‌ریزی تحصیلی

  • برنامه‌ریزی شغلی

  • برنامه‌ریزی هدف‌گذاری

  • مدیریت زمان و ...


کاربردهای دفتر پلنر


مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین دفتر برنامه‌ریزی


بسیاری از افراد تصور می‌کنند که یک قلم یا کاغذ ساده توان تغییر زندگی آنها را ندارد در حالی که تمام افراد موفق در تمام حوزه‌ها اولین و مهم‌ترین رمز موفقیت خود را داشتن برنامه‌ریزی دقیق عنوان کرده‌اند. هنریت آن‌کلاوسر در کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد می‌گوید که "نوشتن شرح کاملی از آنچه می‌خواهید روشی است که می‌گوید شما معتقد هستید که آنچه می‌خواهید دست‌یافتنی بوده و شما آماده دریافت آن هستید و هر چه بتوانید دقیق‌تر خواسته‌های خود را بنویسید آمادگی بیشتری کسب خواهید کرد". یک دفتر برنامه‌ریزی مناسب باید از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:


تعیین اهداف و اولویت‌بندی آنها


می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین ویژگی یک دفتر برنامه‌ریزی خوب مشخص کردن و اولویت‌بندی اهداف بزرگ و کوچک است. هر فرد در هر حوزه‌ای برای رسیدن به موفقیت می‌تواند اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی داشته باشد که هرکدام نیازمند تلاش، هزینه، زمان و انرژی خاصی هستند و یک دفتر مناسب باید این قابلیت را داشته باشد که این اهداف را تفکیک کرده و برنامه‌ریزی مشخصی برای هرکدام از آنها داشته باشد.


در حقیقت بهترین دفتر برنامه‌ریزی باید بتواند تمامی اهداف افراد را به ترتیب اهمیت و اولویت دسته‌بندی کند. با توجه به آنکه هر فرد می‌تواند اهداف مختلفی در زندگی، کار، تحصیل و ... داشته باشد یک دفتر باید این قابلیت را داشته باشد که همه افراد با هر سبک زندگی بتوانند اهداف خود و راه‌های رسیدن به آنها را در آن یادداشت کنند.


مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین دفتر برنامه‌ریزی


تعیین دقیق بازه‌های زمانی


همان‌طور که گفته شد هر فردی در هر حوزه‌ای می‌تواند اهداف بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت متفاوتی داشته باشد و لازم است که هرکدام از این اهداف در تاریخ و زمان مشخص به قابل دستیابی باشند. یک دفتر planner مناسب باید زمان‌بندی‌های مناسب سالانه، ماهانه، هفتگی و روزانه داشته باشد که افراد بتوانند هرکدام از اهداف و برنامه‌های خود را به‌صورت مشخص یادداشت کرده و جزئیات آن را در نظر بگیرند.


زمان‌بندی مناسب در دفترهای پلنر این امکان را به افراد می‌دهد که برآورد دقیقی از زمان داشته باشند و تمامی امور خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که زمان کافی برای رسیدگی به برنامه‌های خود داشته باشند. در اصل یک دفتر برنامه‌ریزی خوب باید از بخش‌های مختلفی تشکیل شده باشد که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون بخش برنامه‌ریزی روزانه، بخش برنامه‌ریزی هفتگی، بخش برنامه‌ریزی ماهانه، بخش برنامه‌ریزی فصلی، بخش برنامه‌ریزی سالیانه، بخش شکر گذاری، بخش کارهای مهم، لیست خرید، لیست اهداف و ... هستند.


طراحی و ظاهر مناسب


یک دفتر خوب باید بتواند به افراد انگیزه و اعتمادبه‌نفس انتقال دهد. خوشبختانه امروزه طراحی دفترها به‌گونه‌ای است که با داشتن جملات انگیزشی، تصاویر زیبا و پرانرژی، اشعار مفهومی و زیبا و ... می‌توانند انگیزه و انرژی مضاعفی به افراد برای برنامه‌ریزی و رسیدن به اهداف بدهند. بررسی اهمیت رنگ‌ها در یادگیری نشان می‌دهد که استفاده از رنگ و تصویر در دفترها حتی می‌توان به یادگیری و آموزشی دانشجویان، دانش آموزان و ... کمک کند به همین دلیل دفترهای برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که تصاویر و رنگ‌های جذابی داشته باشند تا بتوانند انگیزه مضاعفی به افراد برای داشتن اهداف و رسیدن به آنها بدهند.


داشتن ابعاد و اندازه مناسب


امروزه انواع دفترهای مختلف در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام می‌توانند برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. بهترین دفتر برنامه‌ریزی باید در اندازه‌ای ساخته شود که افراد به‌راحتی بتوانند آن را حمل کنند و در هر موقعیتی از آن استفاده کنند. معمولاً افراد در دفترهای برنامه‌ریزی نکات و یادداشت‌های روزانه را یادداشت می‌کنند و به همین دلیل همواره باید این دفترها در دسترس باشند بنابراین لازم است که در سایز و اندازه‌ای تولید شوند که قابلیت حمل داشته باشند.


داشتن فضا برای یادداشت نکات، خاطرات و ...


یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دفتر پلنر و برنامه‌ریزی خوب امکان یادداشت کردن نکات و خاطرات مختلف است. یک دفتر باید این قابلیت را داشته باشد که نکات مختلف، خاطرات، یادداشت‌ها و ... را در آن نوشت تا در مواقع ضروری به آنها مراجعه کرده و از آنها استفاده نمود.



  • از دیگر ویژگی‌های بهترین دفتر برنامه‌ریزی می‌تواند به مواردی همچون قیمت مناسب، تعداد صفحات کافی، جنس مناسب جلد دفتر، کیفیت کاغذ و چاپ، امکانات القایی مانند خودکار و ...، نوع صحافی، وزن مناسب و ... اشاره کرد.


مهم‌ترین نکات در خرید دفتر برنامه‌ریزی


برای خرید دفترهای پلنر لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:



  • امکان اضافه و کم کردن برگه به دفتر

  • طراحی دفتر و تعداد صفحات

  • ابعاد و اندازه و همچنین وزن دفتر

  • منحصر بودن دفتر برای اهداف هر فرد

  • داشتن ویژگی‌هایی همچون زمان‌بندی و اولویت‌بندی اهداف و ...


در حقیقت می‌توان گفت کسانی که اهل برنامه‌ریزی و نظم و ترتیب هستند می‌توانند حتی از ساده‌ترین دفترها نیز به‌عنوان دفتر برنامه‌ریزی استفاده کنند اما افرادی که هنوز به برنامه‌ریزی و داشتن نظم و انضباط عادت نکرده‌اند می‌توانند با خرید دفترهایی با ویژگی‌های عنوان شده انگیزه و انرژی بالایی برای داشتن برنامه منظم و مدون داشته باشند. به‌صورت کلی امکاناتی همچون دفتر، قلم و خودکار، میز تحریر تاشو پایه بلند، لوازم‌تحریر مختلف، لوازم الکترونیکی مانند کامپیوتر و ... می‌توانند باعث ایجاد انگیزه برای داشتن برنامه‌ریزی در افراد خصوصاً دانش آموزان برای رسیدن به اهداف شوند.


مهم‌ترین نکات در خرید دفتر برنامه‌ریزی


جمع‌بندی نهایی


دفتر پلنر و برنامه‌ریزی به‌عنوان یکی از لوازم کاربردی می‌تواند نقش زیادی در رسیدن به اهداف و آرزوهای افراد داشته باشد و انگیزه و انرژی مضاعفی به آنها بدهد. یک دفتر خوب باید ویژگی‌های مختلفی همچون داشتن زمان‌بندی، طراحی مناسب، کیفیت بالا، اولویت‌بندی اهداف، قابلیت حمل و ... داشته باشد که افراد بتوانند بهتر و راحت‌تر از آن استفاده کنند.


بیشتر بخوانید : بررسی اهمیت رنگ ها در یادگیری

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت وارد شوید.